開講学期/Course Start | 2020年度/Academic Year 前期/First |
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開講曜限/Class period | 木/Thu 1,木/Thu 2 |
授業区分/Regular or Intensive | 週間授業 |
対象学科/Department | 生産システム工学系専攻応用物理学コース |
対象学年/Year | 1年,2年 |
授業科目区分/Category | 博士前期課程 大学院自専攻科目 |
必修・選択/Mandatory or Elective | 選択 |
授業方法/Lecture or Seminar | 講義科目 |
授業科目名/Course Title | 物理数学特論A |
単位数/Number of Credits | 1.0 |
担当教員名/Lecturer | 高野英明 |
時間割コード/Registration Code | MQ249 |
連絡先/Contact |
高野英明(居室:教育・研究2号館Q棟Q205室, Tel: 0413-46-5617, E-mail: takano@mmm.muroran-it.ac.jp) |
オフィスアワー/Office hours | 高野英明(火曜日16:00-18:00 (居室にいるときは対応可能です)) |
実務経験/Work experience |
更新日/Date of renewal | 2020/04/13 |
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授業のねらい /Learning Objectives |
1.我々がある事象を観察するとき,我々が得ることができるのはその事象が観測時間内でどのような変化をしているかということである。これは微積分の基本的な考え方である。これまで学んできた微積分に関する知識の再確認し,複素関数の考え方と複素積分の基礎を学ぶ。 2.複素関数論の物理学への応用について学ぶ。 1.In observing certain phenomena, all we can obtain are dynamic behaviors of those phenomena within the observation time, which are well described by using the fundamental ideas of differential and integral calculus. This seminar provides the review of the ideas of the differential and integral calculus studied previously, the concepts of complex functions and the fundamentals of complex integration, working as a bridge for an introduction to Fourier analyses. 2.This course also provides the application of complex function theory to physics. |
到達度目標 /Outcomes Measured By: |
1.微積分の意味を理解して,その考え方を問題に応用できる。 2.簡単な複素積分の計算ができる。 3.複素関数論を物理学に応用ができる。 4.解いた結果から何が言えるかを考える習慣を身につける。 The aims of this course are as follows: 1. to understand the meanings of differential and integral calculus, and to be able to apply that idea to solve problems; 2. to be able to calculate fundamental complex integrations; 3. to be able to apply complex function theory to physics; 4. to acquire a way to think about what are derived from the results obtained. |
授業計画 /Course Schedule |
総授業時間数(実時間):12時間 Zoomによるリアルタイム配信により,授業を実施する。 第1週 ガイダンス,微積分 第2~4週 複素関数論の基礎(複素関数の微積分,留数定理) 第5~8週 複素関数論の物理学への応用(振動,交流回路,散乱) 各項目で演習を行う。 Total course hours (real hours) : 12 hours This course will be performed by a real -time distribution using Zoom system. No.1 Guidance; review of differential and integral calculus. No.2-4 Fundamental theory of complex functions. No.5-8 Application of the complex functions to physics fields. Exercise will be conducted for each topic. |
参考書等 /Required Materials |
道具としての物理数学 一石賢著 日本実業出版社 2002(ISBN:4534034903)
物理と理工系の数学 : 問題-解答形式 平松惇編 共立出版 2004(ISBN:432003435X) Matematical Physics, Eugene Butkov, Addison-Wesley Pub. 1973(ISBN:201007479) 物理に役立つ複素数:岡崎誠著 丸善 2010(ISBN:4621041169) |
教科書・参考書に関する備考 |
教科書は用いない。 必要な資料等は、すべて英語であり、紙または電子データで提供する。 We do not use textbooks in this class. All required materials etc. are in English and are provided in paper or electronic files. |
成績評価方法 /Grading Guidelines |
講義中に行う演習の総合点により評価する。必要な場合にはレポートの提出を求め,両者を総合評価して100点満点で60点以上を合格とする。 新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、成績評価方法は変更する可能性があります。 Evaluation is based on the total score of the exercises performed during the lecture. If necessary, report submission is required, and both are comprehensively evaluated. A grade of more than 60 marks is accepted for a credit. Due to the current outbreak of the COVID-19 infection, the grade evaluation method may change with sufficient knowledge of the students. |
履修上の注意 /Notices |
出席の確認をする場合があるが,この確認時での欠席は減点の対象となる。 不合格者は次年度以降に再履修が可能である。 The attendance of each student is sometimes confirmed. The absence at the time results in the reduction of marks. Rejected students are allowed to re-take after the next fiscal year. |
教員メッセージ /Message from Lecturer |
大学院ではただ多くの講義をとれば良いというものではありません。自分にとって必要な講義は何かを考え,きちんと履修計画を立てて受講してください。 Simply taking many lectures is not always praised in graduate course. Well-planed class registrations according to your needs are ardently recommended. |
学習・教育目標との対応 /Learning and Educational Policy |
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関連科目 /Related course |
物理数学特論B,基礎物性特論A,B Special Theory of Mathematical Physics B, Fundamental Theory of Solids A,B |
備考 /Notes |
この授業は日本語で行う。 この講義では予習を必要とする。 Every lecture in this course will be presented in Japanese. This lecture requires preparation. |
No. | 回(日時) /Time (date and time) |
主題と位置付け(担当) /Subjects and instructor's position |
学習方法と内容 /Methods and contents |
備考 /Notes |
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該当するデータはありません |
Active learning 1-1 /主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等) |
授業中に出す課題学習を必要とする。 |
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Active learning 1-2 /上記項目に係るALの度合い |
50%超 |
Active learning 2-1 /対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等) |
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Active learning 2-2 /上記項目に係るALの度合い |
該当なし |
Active learning 3-1 /深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等) |
これまでに学習してきた微積分の内容を複素数に拡張する。 |
Active learning 3-2 /上記項目に係るALの度合い |
50%超 |