開講学期/Course Start | 2020年度/Academic Year 前期/First |
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開講曜限/Class period | 他/Oth. |
授業区分/Regular or Intensive | 実習 |
対象学科/Department | 生産システム工学系専攻 |
対象学年/Year | 1年,2年 |
授業科目区分/Category | 博士前期課程 大学院自専攻科目 |
必修・選択/Mandatory or Elective | 選択 |
授業方法/Lecture or Seminar | 演習科目 |
授業科目名/Course Title | 学内インターンシップ(先進) |
単位数/Number of Credits | 2.0 |
担当教員名/Lecturer | 岸本弘立 |
時間割コード/Registration Code | MP255 |
連絡先/Contact | 岸本弘立(K-511 / 0143-46-5615 / hkishi@mmm.muroran-it.ac.jp) |
オフィスアワー/Office hours | 岸本弘立(月曜日12:00~13:00) |
実務経験/Work experience |
更新日/Date of renewal | 2020/01/24 |
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授業のねらい /Learning Objectives |
主指導教員以外の指導の下で研究開発の場で基礎知識の拡大を図り、最終的には、自身の研究に関連する一つの事象について幅広い視野から複数の視点で見つめ直すことができるようになることを目的とする。また、自身と分野がやや異なる教員・学生のもとで成果報告を纏めることを通して、プレゼンテーション能力や多面的視野を養う。 This course aims to cultivate students' understanding of significance of key technologies for composing systems and relations between technology elements and systems. |
到達度目標 /Outcomes Measured By: |
受入れ教員の指導の下に、以下の目標を持って実施する: 1.与えられたテーマの目的および問題点について、自分の考えを持つことができる。 2.与えられたテーマの解決・解明に向けたアプロ-チ法を探求し、その適用性について検討することができる。 3.解決・解明に向けた検討を、自ら決定した方法で実施することができる。 The aims are in the followings. 1. Students are able to consider a given subject or problem by theirselves. 2. Students are able to discuss a given subject or problem, find a solution and think its availability. 3. Students are able to perform the solution by their own method. |
授業計画 /Course Schedule |
原則として、自身の専門分野とある程度近い分野を扱っている主指導教員以外の研究室に週1回出向いて、ラボラトリーワークとして半年間ある課題に取り組むこととするが、受入れ教員の方針に従って、集中講義形式によって実施することも有り得る。受入れ教員の指導の下、各自が検討実施計画を立案し実施する。また、その成果を発表会や報告書として公表する。 A student will be assigned to experience on-the-job training at a private sector for two/four weeks or more, under practical research, development, design, and manufacturing environments supported by definite objectives. |
教科書・参考書に関する備考 | なし |
成績評価方法 /Grading Guidelines |
学内インターンシップ終了時の発表又は提出された報告書をもとに、受入れ教員が100点満点で評価する。60点以上を合格とする。 A student is required to write a report or make a presentation about the planning, methods and procedures, status of progress, and results of his training. The score of 60 or more is accepted in the full of 100. |
履修上の注意 /Notices |
実施にあたっては、教員側から実施可能なテーマと実施時期を教務グループが取りまとめて、履修希望者に対して掲示する予定です。履修希望者はその中から希望テーマを選択して、テーマ提示教員と交渉し、両者合意の上で履修することになります。なお、集中講義形式で例えば夏休み中の実施も想定されるので、実施可能テーマの掲示は、4月以降も随時更新されます。履修を希望する者は,掲示等に注意すること。 なお、この科目は専攻共通科目ですが、他コースだけではなくて他専攻の教員のテーマを履修することも可とします。 It is due for a school-affairs group to adjust the theme and enforcement schedule which can be carried out from the teacher side in enforcement, and to notify to a completion candidate. A completion candidate will choose the theme of choice from the inside, will negotiate with a theme presentation teacher. The implementation during the summer vacation is also assumed in intensive course form, the notice of the theme which can be carried out will be updated as required April or subsequent ones. Those who wish to study should be careful of a notice. |
教員メッセージ /Message from Lecturer |
大学での講義等では経験できない,就業体験をするいい機会である.学生諸君の積極的な参加を希望する. It is a good chance to do the starting work experience that cannot be experienced by the lecture at the university etc. Positive participation of student various sports is hoped for. |
学習・教育目標との対応 /Learning and Educational Policy |
・複雑な科学・技術問題の分析能力と問題解決能力を備えた技術者を養成する. ・複雑な課題に対するエンジニアリング・デザイン能力と研究能力を備えた技術者を養成する. ・論理的な試行を展開し,それを他者へ的確に伝えることができるとともに,他者の意見を理解することのできる国際的なコミュニケーション能力をもった技術者を養成する. ・The engineer who had the capacity for the analysis and the problem-solving ability of a complex science and a technological problem is trained. ・The engineer who had the engineering design ability and his research competency to a complex problem is trained. ・A logical trial is developed, others can be told it adequately, and the engineer who has international communications skills in which others' opinions can be understood is trained. |
備考 /Notes |
この授業は日本語で行う。 This subject will be taught in Japanese. |
No. | 回(日時) /Time (date and time) |
主題と位置付け(担当) /Subjects and instructor's position |
学習方法と内容 /Methods and contents |
備考 /Notes |
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該当するデータはありません |
Active learning 1-1 /主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等) |
特になし |
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Active learning 1-2 /上記項目に係るALの度合い |
該当なし |
Active learning 2-1 /対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等) |
先方で実施する業務に含まれていると考えられる。 |
Active learning 2-2 /上記項目に係るALの度合い |
50%超 |
Active learning 3-1 /深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等) |
先方で実施する業務に含まれていると考えられる。 |
Active learning 3-2 /上記項目に係るALの度合い |
50%超 |