授業情報/Course information

開講学期/Course Start 2020年度/Academic Year  前期/First
開講曜限/Class period 火/Tue 3,火/Tue 4
授業区分/Regular or Intensive 週間授業
対象学科/Department 環境創生工学系専攻公共システム工学コース
対象学年/Year 1年,2年
授業科目区分/Category 博士前期課程 大学院自専攻科目
必修・選択/Mandatory or Elective 選択
授業方法/Lecture or Seminar 講義科目
授業科目名/Course Title 環境政策特論
単位数/Number of Credits 2.0
担当教員名/Lecturer 亀田正人
時間割コード/Registration Code MP137
連絡先/Contact 亀田正人(kameda@mmm.muroran-it.ac.jp 教員室 Q613)
オフィスアワー/Office hours 亀田正人(火曜日14:35-16:05
質問、連絡などは基本的にメールで随時受け付けます。
まずメールをしたうえで、必要に応じて来室してください。)
実務経験/Work experience
更新日/Date of renewal 2020/04/14
授業のねらい
/Learning Objectives
野生生物保全政策の現状、意義、問題点、そして改善の可能性を、住民と野生生物との軋轢の予防体制づくりという観点から、具体的事例に基づいて理解させる。
This course focuses on the policies in the area of wildlife conservation and management. They are primarily discussed from the viewpoint of preventing human-animal conflicts. Emphasis is put upon people’s attitudes and behaviors toward wildlife, and upon community-based, proactive measure-oriented wildlife management.
到達度目標
/Outcomes Measured By:
野生生物保全政策の現状、意義、問題点を理解する。
野生生物保全政策の改善の可能性を理解する。
野生生物と住民との軋轢の予防体制を構想する能力を獲得する。
To understand the significance and the present stage of wildlife conservation policies.
To understand the possibilities in improving wildlife conservation policies.
To develop the ability to shape proactive systems toward wildlife-human coexistence with less conflicts.
授業計画
/Course Schedule
総授業時間数(実時間):22.5時間
Moodleを用いてスライドと音声による解説を配信し、遠隔授業とする。
ただし新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、この授業計画は変更することもありうる。

第1 回 ガイダンス 授業の概要、目標、教材、評価法等について周知する
第2 回 講義 日本の野生生物の現状
第3 回 講義 日本の野生生物に関する政策の歴史
第4 回 講義 海外の現状と政策の例
第5 回 講義 日本の野生生物政策の問題点
第6-10 回 輪読 国内外の取組事例
第11-14 回 グループワーク 地域における問題打開のシミュレーション
第15回 発表会 各グループによるシミュレーション成果の発表

第 1-5 回は教員による講義を中心に進める。講義の後に質問の時間を設ける。受講者は授業外学習も踏まえて講義内容について積極的に質問し、議論を行うことが求められる。
第 6-10 回は、今日までの問題解決の試みについて国内外の文献を輪読する。受講者の着実な授業外学習と授業時の議論が求められる。
第 11-14 回は、いくつかのグループに分かれて打開策を構想する。受講者の授業外の自主学習と積極的な共同作業が求められる。
第15 回は各グループによるシミュレーション成果の発表会。

Total hours = 22.5.
This is a web-based course utilizing Moodle.
The schedule is subject to change, due to possible changes in the risk of infection by COVID-19.

No.1 Introduction
No.2 Present status of wildlife in Japan
No.3 History of wildlife policies in Japan
No.4 Wildlife policies in foreign countries
No.5 Problems in wildlife policies
No.6-10 Review of case studies
No.11-14 Group work: simulation of local solutions
No.15 Presentations by the work groups on their simulations
教科書・参考書に関する備考 教科書・参考書は指定しない。Moodleを用いてスライドと音声による解説を配信する。
No textbook. Slides are delivered through Moodle.
成績評価方法
/Grading Guidelines
100 点満点中80 点以上をA、70~79 点をB、60~69 点をC とし、59点以下を不合格とする。
内訳は、期末レポート(40点満点)と輪読・演習におけるパフォーマンス(各30点満点)とする。
ただし新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、この成績評価方法は変更することもありうる。
The score of each student is evaluated by his/her performance in the review(30%) , the group work(30%), and the final presentation(40%) .
A grade of more than 60 is accepted for credits.
This grading guideline is subject to change, due to possible changes in the risk of infection by COVID-19.
教員メッセージ
/Message from Lecturer
質問や議論は大いに歓迎する。授業の内容に関することはMoodleで、個人的なことは電子メールで受け付ける。
Every student is encouraged to discuss and work together with the instructor and other students in the class. Don't hesitate to communicate with the instructor on Moodle or via Email.
学習・教育目標との対応
/Learning and Educational Policy
分析・解決能力
Analysis and solution
公共政策の立案能力
Policymaking
備考
/Notes
日本語では十分に授業に参加できない留学生が受講する場合には、英語で授業を行うことがある。
英語のみでの受講を希望する学生は、Moodleに用意されているMP137 Advanced Environmental Policy Studiesにアクセスするとよい。
This course can be conducted partly in English.
Those students who want participate in this course only in English should access 'MP137 Advanced Environmental Policy Studies' on Moodle.
No. 回(日時)
/Time (date and time)
主題と位置付け(担当)
/Subjects and instructor's position
学習方法と内容
/Methods and contents
備考
/Notes
該当するデータはありません
Active learning 1-1
/主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等)
Active learning 1-2
/上記項目に係るALの度合い
該当なし
Active learning 2-1
/対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等)
地域における問題打開のシミュレーションのため、グループワークとプレゼンテーションを行う。
Group work and presentation.
Active learning 2-2
/上記項目に係るALの度合い
50%超
Active learning 3-1
/深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等)
Active learning 3-2
/上記項目に係るALの度合い
該当なし