授業情報/Course information

開講学期/Course Start 2020年度/Academic Year  後期/Second
開講曜限/Class period 木/Thu 3,木/Thu 4
授業区分/Regular or Intensive 週間授業
対象学科/Department 環境創生工学系専攻公共システム工学コース
対象学年/Year 1年,2年
授業科目区分/Category 博士前期課程 大学院自専攻科目
必修・選択/Mandatory or Elective 選択
授業方法/Lecture or Seminar 講義科目
授業科目名/Course Title 地方行政特論
単位数/Number of Credits 2.0
担当教員名/Lecturer 永井真也
時間割コード/Registration Code MP134
連絡先/Contact 永井真也(研究室Q507 snagai@mmm.muroran-it.ac.jp)
オフィスアワー/Office hours 永井真也(木曜日12-13時)
実務経験/Work experience
更新日/Date of renewal 2020/06/30
授業のねらい
/Learning Objectives
地方自治の基礎的な知識の習得を目的としている。
To provide a basic foundation for the student's advanced study of Local Government
到達度目標
/Outcomes Measured By:
1.行政(自治体)の社会的役割
2. 地方行政の制度構造
3. 地方行政と住民との関わり
4. 地方行政を巡る最近の動き、 に関する理解。

1. The purpose of Local government
2.The system of Local Autonomy
3.The relationship between Local Governments and residents
4.Latest topics of Local Autonomy
授業計画
/Course Schedule
1週目 ガイダンス-地方自治とは何か-
2週目 地方自治の歴史
3週目 地方分権の試み
4週目 地方自治の目標と政策形成
5週目 NPMへの取り組みⅠ(PPBS以来の評価基準)
6週目 NPMへの取り組みⅡ(CCTによる競争政策)
7週目 PFI(Private Finance Initiative)1
8週目 PFI(Private Finance Initiative)2
9週目 指定管理者制度1
10週目 指定管理者制度2
11週目 財政問題
12週目 セカンドベスト理論
13週目 事例研究1 鉄道の上下分離(セカンドベスト理論)
14週目 事例研究2 空港の民営化
15週目 事例研究3 港湾のリース

No.1 Introduction -What’s Local Autonomy
No.2 The history of Japanese Local Autonomy
No.3 The Reforml for Decentralization
No.4 The Goal of Local Autonomy and the Process of Local Government Policy Making
No.5 New Public management (Part 1)
No.6 New public management (Part 2)
No.7 PFI(Private Finance Initiative)(Part1)
No.8 PFI(Private Finance Initiative)(Part2)
No.9 CCT in Japan(Part1)
No.10 CCT in Japan(part2)
No.11 Topics of Local Public Finance
No.12 Topics of Second Best Theory
No.13 Case Study 1
No.14 Case Study 2
No.15 Case Study 3

総授業時間数(実時間): 45分/60分×2×15回=22.5時間
The number ofl schooltime (real-time): 45分/60分×2×15回=22.5h

地方自治に関するニュースに関心を持ち、日頃からの地方自治体への関心を高めておく。
Have the interest in news about local autonomy, usually, the interest to the local governmen
授業で説明した用語について再確認するなど、復習をしておく。
Such as reconfirming it about the terminology explained at the session, it's reviewed.

新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、授業計画・授業実施方法は変更する可能性があります。
Due to the epidemic situation of COVID19, the plan and implementation method may be changed.
In that case, I will explain to you properly.
教科書・参考書に関する備考 教科書なし。各授業時に参考資料またはプレゼンテーション印刷物を配付する
No text book. The references or presentation print out is delivered in every class..
成績評価方法
/Grading Guidelines
授業中の議論への参加と報告書(75%,1回5%×15),レポート(25%)
授業へ参加し、発言の内容を報告書にまとめたもの+期末レポートよって評価を与える。
Discussion(75%,each lecture 5%), Report(25%)

新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、成績評価方法は変更する可能性があります。
Due to the epidemic situation of COVID19, the evaluation method may be changed.
In that case, I will explain to you properly.
履修上の注意
/Notices
不合格者は再履修とする。
An unsuccessful candidate makes it re-taking.
学習・教育目標との対応
/Learning and Educational Policy
公共システム工学コース
(1)分析・解決能力 (2)公共政策の立案能力
Course of System Engineering for Public Works
(1)The analysis ability,the solved ability
(2)The public policy making ability
備考
/Notes
This class is supposed to be done partly in English when a foreign graduate student takes it.
No. 回(日時)
/Time (date and time)
主題と位置付け(担当)
/Subjects and instructor's position
学習方法と内容
/Methods and contents
備考
/Notes
該当するデータはありません
Active learning 1-1
/主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等)
各テーマについて報告を求める。3回程度。
Active learning 1-2
/上記項目に係るALの度合い
15%~50%
Active learning 2-1
/対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等)
なし
Active learning 2-2
/上記項目に係るALの度合い
該当なし
Active learning 3-1
/深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等)
Active learning 3-2
/上記項目に係るALの度合い
該当なし