開講学期/Course Start | 2020年度/Academic Year 後期/Second |
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開講曜限/Class period | 水/Wed 3,水/Wed 4 |
授業区分/Regular or Intensive | 週間授業 |
対象学科/Department | 環境創生工学系専攻土木工学コース |
対象学年/Year | 1年,2年 |
授業科目区分/Category | 博士前期課程 大学院自専攻科目 |
必修・選択/Mandatory or Elective | 選択 |
授業方法/Lecture or Seminar | 講義科目 |
授業科目名/Course Title | 構造力学特論 |
単位数/Number of Credits | 2.0 |
担当教員名/Lecturer | 菅田紀之,小室雅人 |
時間割コード/Registration Code | MP116 |
連絡先/Contact |
小室雅人(居室:教育研究1号棟・D210 内線:5228 E-mail: komuro@mmm.muroran-it.ac.jp) 菅田紀之(D212. 0143-46-5220. sugata@mmm.muroran-it.ac.jp) |
オフィスアワー/Office hours |
小室雅人(月・水曜日:12:10-12:45)
菅田紀之(水曜日12:00~12:45.金曜日12:00~12:45) |
実務経験/Work experience |
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更新日/Date of renewal | 2020/06/29 |
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授業のねらい /Learning Objectives |
板とシェルの基本的な理論を習得することをねらいとする. Learning the basic theory of plates and shells |
到達度目標 /Outcomes Measured By: |
(1) 長方形板の円筒面への曲げ (2) 板の純曲げ (3) 横荷重が作用する板の微小変形 種々の板の微分方程式や断面力分布の誘導方法や解法を理解することが重要である. (1) Bending of long rectangular plates to a cylindrical surface (2) Pure bending of plates (3) Small deflections of laterally loaded plates It is important to understand how to derive and solve the differential equation for each slabs and the distributions of each sectional force. |
授業計画 /Course Schedule |
総授業時間数(実時間);22.5時間 1. 長方形板の円筒曲げに関しては,各種境界条件下における微分方程式の誘導および解法について講義する. 2. 板の純曲げに関しては,変形と曲率の関係,曲げモーメントと曲率の関係などについて講義する. 3. 4辺単純支持板の曲げに関しては,Navier の解,有限フーリエ変換法,Lavey の解について講義する. 1. Regarding the bending problems of long rectangular plates to a cylindrical surface, derivation of the differential equations and those mathematical solutions for various boundary conditions will be lectured. 2. Regarding pure bending problems of plates, relationships between deformation and curvatures; relationships between bending moments and curvatures; and strain energy will be explained. 3. Regarding bending problems for four-side simply supported plates based on the small deflection theorem, Navier solution method; finite Fourier transformation method, and Lavey’s solution will be lectured. Report of several questions should be submitted at the end of class every week. Self learning is essential with the submitted report every week. 新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、授業計画・授業実施方法は変更する可能性があります。 Due to the epidemic situation of COVID19, the plan and implementation method may be changed. In that case, I will explain to you properly. |
教科書 /Required Text |
Timoshenko, S. P. and Woinowsky-Krieger, S.: Theory of Plates and Shells. |
成績評価方法 /Grading Guidelines |
60点以上を合格とする.授業への参加と演習課題およびレポートを総合的に評価する. 演習課題およびレポートを提出することが単位取得の前提条件である. The score of each student is evaluated by report. A grade more than 60 is accepted for a credit. 新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、成績評価方法は変更する可能性があります。 Due to the epidemic situation of COVID19, the evaluation method may be changed. In that case, I will explain to you properly. |
履修上の注意 /Notices |
材料力学および構造力学の基本的な知識を習得していること. Basic knowledge of strength of materials and structural mechanics should be required. |
学習・教育目標との対応 /Learning and Educational Policy |
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備考 /Notes |
講義は日本語で行うが,部分的に英語を用いる. This subject will be taught in Japanese and partially in English. |
No. | 回(日時) /Time (date and time) |
主題と位置付け(担当) /Subjects and instructor's position |
学習方法と内容 /Methods and contents |
備考 /Notes |
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該当するデータはありません |
Active learning 1-1 /主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等) |
小レポートを課す. Some reports will be assigned. |
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Active learning 1-2 /上記項目に係るALの度合い |
15%未満 |
Active learning 2-1 /対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等) |
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Active learning 2-2 /上記項目に係るALの度合い |
該当なし |
Active learning 3-1 /深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等) |
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Active learning 3-2 /上記項目に係るALの度合い |
該当なし |