授業情報/Course information

開講学期/Course Start
開講曜限/Class period
授業区分/Regular or Intensive
対象学科/Department
対象学年/Year
授業科目区分/Category
必修・選択/Mandatory or Elective
授業方法/Lecture or Seminar
授業科目名/Course Title
単位数/Number of Credits
担当教員名/Lecturer
時間割コード/Registration Code MQ111
連絡先/Contact 日比野政裕(教員室番号 Y301 / Tel: 0143-46-5771 / E-mail: hibino(アットマーク)mmm.muroran-it.ac.jp)
オフィスアワー/Office hours 日比野政裕(月・火曜日 9:00-10:00)
実務経験/Work experience
更新日/Date of renewal 2020/06/30
授業のねらい
/Learning Objectives
This subject is designed for graduates who are interested in molecular cell biology and emphasized on understanding of basic concepts of the internal organization of the cell and methods of visualizing and manipulating biomolecules and cells.
到達度目標
/Outcomes Measured By:
1. Understanding of internal organization of the cell.
2. Understanding of modern imaging technologies.
授業計画
/Course Schedule
総授業時間数(実時間):22.5時間
第01週 はじめに/Introduction
第02週 生体膜の基礎/Basics of biomembrane
第03週 生体膜の一分子観察/Single molecular observation on biomembrane
第04週 顕微鏡下で筋収縮を再現する/Observation of muscle contraction by optical microscopy
第05週 生き物の中での回転運動/Rotational motion in organisms
第06週 文献の輪読/Colloquium of papers on life science
第07週 文献の輪読/Colloquium of papers on life science
第08週 文献の輪読/Colloquium of papers on life science
第09週 文献の輪読/Colloquium of papers on life science
第10週 文献の輪読/Colloquium of papers on life science
第11週 文献の輪読/Colloquium of papers on life science
第12週 文献の輪読/Colloquium of papers on life science
第13週 文献の輪読/Colloquium of papers on life science
第14週 文献の輪読/Colloquium of papers on life science
第15週 文献の輪読/Colloquium of papers on life science


新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、授業計画・授業実施方法は変更する可能性があります。
Due to the epidemic situation of COVID19, the plan and implementation method may be changed.
In that case, I will explain to you properly.
参考書等
/Required Materials
Molecular biology of the cell 6E Bruce Alberts ... [et al.] ; with problems by John Wilson, Tim Hunt Garland Science 2015(ISBN:9780815344643)
Membrane structural biology : with biochemical and biophysical foundations Mary Luckey Cambridge University Press 2014(ISBN:9781107030633)
細胞の分子生物学 Bruce Alberts [ほか] 著 ; 青山聖子 [ほか] 翻訳 ニュートンプレス 2010(ISBN:9784320000000)
講座:生物物理 : 生物を物理に、そして再び生物に 大沢文夫著 ; パリティ編集委員会編 丸善 1998(ISBN:9784620000000)
分子間力と表面力 J.N.イスラエルアチヴィリ著 ; 大島広行訳 朝倉書店 2013(ISBN:9784254140941)
成績評価方法
/Grading Guidelines
レポートで評価し、60点以上を合格とする。不合格者は再履修とする。
The score of each student is evaluated by reports. A grade of more than 60 is accepted for a credit.

新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、成績評価方法は変更する可能性があります。
Due to the epidemic situation of COVID19, the evaluation method may be changed.
In that case, I will explain to you properly.
学習・教育目標との対応
/Learning and Educational Policy
備考
/Notes
授業の一部は英語(資料配付、板書、口頭説明)を行うが、基本的には日本語とする。
Japanese language is mainly used for this lecture, however, reference materials,
writing on blackboard, and oral presentation in English are provided briefly.
No. 回(日時)
/Time (date and time)
主題と位置付け(担当)
/Subjects and instructor's position
学習方法と内容
/Methods and contents
備考
/Notes
該当するデータはありません
Active learning 1-1
/主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等)
授業時間の関係で全項目については詳解できないので自主的に学習を
行うこと。
There is no time for giving the detailed explanation, and the self-motivating study
is strongly recommended.
Active learning 1-2
/上記項目に係るALの度合い
50%超
Active learning 2-1
/対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等)
Active learning 2-2
/上記項目に係るALの度合い
該当なし
Active learning 3-1
/深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等)
Active learning 3-2
/上記項目に係るALの度合い
該当なし