授業情報/Course information

開講学期/Course Start 2020年度/Academic Year  後期/Second
開講曜限/Class period 月/Mon 1,月/Mon 2,月/Mon 3,月/Mon 4
授業区分/Regular or Intensive 週間授業
対象学科/Department 環境創生工学系専攻化学生物工学コース
対象学年/Year 1年,2年
授業科目区分/Category 博士前期課程 大学院自専攻科目
必修・選択/Mandatory or Elective 選択
授業方法/Lecture or Seminar 講義科目
授業科目名/Course Title 生物有機化学特論
単位数/Number of Credits 2.0
担当教員名/Lecturer 上井幸司
時間割コード/Registration Code MP109
連絡先/Contact 上井幸司(居室:H-212
Phone: 0143-46-5775
e-mail: uwai(アットマーク)mmm.muroran-it.ac.jp)
オフィスアワー/Office hours 上井幸司(月・水曜日 16:00~18:00
(その他の時間で在室のときはいつでも対応します)
)
実務経験/Work experience
更新日/Date of renewal 2020/09/10
授業のねらい
/Learning Objectives
生命現象はミクロな視点から見れば,すべて化学反応によって成り立っている。
生体成分の性質と反応,生化学反応の実際について有機化学的に理解する。

All of the biological functions are, in the microscopic sense, able to be explained on the basis of chemical reactions. This course presents the interface of biochemistry with organic chemistry by providing the structure, interactions, and reactions of organic compounds of biological significance at the molecular level.
到達度目標
/Outcomes Measured By:
1.炭水化物の構造と反応を理解する。
2.アミノ酸、ペプチド,タンパク質の構造と反応を理解する。
3.脂質の構造と反応を理解する。
4.核酸の構造と反応を理解する。
5.生化学反応について有機化学的に理解する。

1. Understanding of the structure and reaction of sugars
2. Understanding of the structure and reaction of amino acids, peptides, and proteins
3. Understanding of the structure and reaction of lipids
4. Understanding of the structure and reaction of nucleic acids
5. Understanding of the biochemical reactions in the point of view of organic chemistry
授業計画
/Course Schedule
総授業時間数(実時間):22.5時間

1.イントロダクション、炭水化物 I
2.炭水化物 II
3.アミノ酸
4.ペプチドとタンパク質 I
5.ペプチドとタンパク質 II
6.演習
7.脂質
8.核酸
9.ヌクレオチドとDNA
10.演習
11.生化学反応の有機化学的理解 I
12.生化学反応の有機化学的理解 II
13.生化学反応の有機化学的理解 III
14.演習
15.演習

total hors of lesson: 22.5 hrs

1. Introduction of this subject, Bioorganic chemistry and structure and reaction of sugars (1)
2. Structure and reaction of sugars (2)
3. Structure and reaction of amino acids
4. Structure and reaction of peptides, and proteins (1)
5. Structure and reaction of peptides, and proteins (2)
6. Exercise
7. Structure and reaction of lipids
8. Structure and reaction of nucleic acids
9. Structure and reaction of nucleotides and DNA
10. Exercise
11. Understanding of the biochemical reactions in the point of view of organic chemistry (1)
12. Understanding of the biochemical reactions in the point of view of organic chemistry (2)
13. Understanding of the biochemical reactions in the point of view of organic chemistry (3)
14. Exercise
15. Exercise

新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、授業計画・授業実施方法は変更する可能性があります。

Due to the epidemic situation of COVID19, the plan and implementation method may be changed.
In that case, I will explain to you properly.
参考書等
/Required Materials
マクマリー「有機化学(上)」東京化学同人 (ISBN:9784807908097)
マクマリー「有機化学(中)」東京化学同人 (ISBN:9784807908103)
マクマリー「有機化学(下)」東京化学同人 (ISBN:9784810000000)
ヴォート生化学 上(ISBN:9784810000000)
ヴォート生化学 下(ISBN:9784807908080)
教科書・参考書に関する備考 [備 考]
講義内容をまとめたプリントを配布する。
The stuff for presentation is delivered in every class.
成績評価方法
/Grading Guidelines
提出課題で評価する。

The score of each student is evaluated by exercise and reports. A grade of more than 60 is accepted for a credit.


新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、成績評価方法は変更する可能性があります。

Due to the epidemic situation of COVID19, the evaluation method may be changed.
In that case, I will explain to you properly.
履修上の注意
/Notices
特別な履修条件はないが、有機化学や生化学の基礎的な知識を必要とするので、必要に応じて学部で学習した基礎知識を復習すること。

I do not require special credential for the registration of this subject, but students will be asked the knowledge of organic- and bio-chemistry. Thus, students should review them as necessary.
教員メッセージ
/Message from Lecturer
大学院1年生の時期は、自分の所属する研究室以外の分野にも興味をもって、知識を広げて行くことが大事だと思います。

I think it is very important for students to learn wide range of knowledge out of their particular field.
学習・教育目標との対応
/Learning and Educational Policy
本科目は環境創生工学系専攻化学生物工学コースの「化学・生物工学および環境生物工学分野における問題解決能力を養う」に対応する。

This subject corresponds to learning/education goals: "Cultivating problem-solving abilities in the fields of chemical and biological engineering, and environmental biotechnology" in Course of Chemical and Biological Engineering in Division of Sustainable and Environmental Engineering..
備考
/Notes
This subject will be taught in Japanese and partially in English.
No. 回(日時)
/Time (date and time)
主題と位置付け(担当)
/Subjects and instructor's position
学習方法と内容
/Methods and contents
備考
/Notes
該当するデータはありません
Active learning 1-1
/主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等)
本授業では学部レベルの有機化学,生化学については身についているものとして,その都度確認しながら進める.学部レベルの知識は必要に応じて振り返り学習しておくこと.
literacy of organic chemistry and biochemistry studied in undergraduate level are required to buruch up
Active learning 1-2
/上記項目に係るALの度合い
50%超
Active learning 2-1
/対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等)
テーマを決めた上での文献調査と成果発表を課す予定である.
will give a literature reserach and presentation for an theme about bioorganic chemistry.
Active learning 2-2
/上記項目に係るALの度合い
50%超
Active learning 3-1
/深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等)
有機化合物に関連した生物学的現象を,化学及び生物学的知識を動員して説明する総合的な学習を行う.
integrated exposion about biological phenomena will be given by appliying chemical and biological literacy
Active learning 3-2
/上記項目に係るALの度合い
15%~50%