開講学期/Course Start | 2020年度/Academic Year 前期/First |
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開講曜限/Class period | 火/Tue 7,火/Tue 8 |
授業区分/Regular or Intensive | 週間授業 |
対象学科/Department | 環境創生工学系専攻化学生物工学コース |
対象学年/Year | 1年,2年 |
授業科目区分/Category | 博士前期課程 大学院自専攻科目 |
必修・選択/Mandatory or Elective | 選択 |
授業方法/Lecture or Seminar | 講義科目 |
授業科目名/Course Title | 環境生物工学特論 |
単位数/Number of Credits | 2.0 |
担当教員名/Lecturer | 張 ?喆 |
時間割コード/Registration Code | MP107 |
連絡先/Contact |
張 傛喆( 教育・研究 4 号館(H203) 0143-46-5757 ychang(at)mmm.muroran-it.ac.jp) |
オフィスアワー/Office hours | 張 傛喆(月、水、木(17時~18時)) |
実務経験/Work experience |
更新日/Date of renewal | 2020/04/16 |
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授業のねらい /Learning Objectives |
微生物は、地球上の様々なところでその環境特性に適した生理的性質を有して存在し、環境浄化や環境保全に大きな役割を果たしている。これら、微生物の機能を利用した排水処理やバイオレメディエーション技術の解説を行うと共に環境保全に微生物を用いることの有用性と問題点についても講義をする。 A microbe has physiological character suitable for the environmental capability, existed in various places on the earth, and has played the large role in an environmental clean-up or environmental conservation. In this class, we are going to discuss the function of microbes in the subject of wastewater treatment and bioremediation technology. In addition, the usefulness and problem in usage of microorganisms on environmental conservation will be discussed. |
到達度目標 /Outcomes Measured By: |
1. 排水処理、特に活性汚泥(活性スラッジとも言う)による処理法を理解することができる(30%)。 2.有害性の有機炭素化合物の生物的な分解メカニズムを理解することができる(30%)。 3.バイオレメディエーション技術の基礎と応用を理解することができる(40%)。 1. Understandings of waste water treatment method, especially about activated sludge (30%). 2. Understandings of biological degradation mechanism of hazardous chlorinated organic compounds (30%). 3. Understandings of basic theory and application of bio-remediation technology (40%). |
授業計画 /Course Schedule |
総授業時間数(実時間): 24時間 ・新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、授業計画・授業実施方法は変更する可能性があります。この授業の詳細については、必ずe-Learningシステム(Moodle)でご確認ください。 1週目 1) 環境微生物工学で何を学ぶか 2) 活性汚泥法の概念 2週目 バイオレメディエーション:定義と応用 3週目 バイオレメディエーション:原位置処理法 4週目 活性汚泥法の概念と分類 5週目 活性汚泥法に関与する微生物 6週目 活性汚泥処理装置の設計 7週目 微生物による有害物質の分解:有機塩素化合物 8週目 バイオエタノール 9週目 生分解性プラスチック:概念 10週目 生分解性プラスチック:応用 11週目 生物膜とは何か , 水道管路中の生物膜の特徴 12週目 Presentation about Environmental Issues in English 13週目 Presentation in English 14週目 Presentation in English 15週目 Presentation in English The 1st week 1) What is Environmental Microbiology and Biotechnology? 2) Concept of an activated sludge method The 2nd week Bioremediation: definition and application The 3th week Bioremediation: in situ and on situ methods The 4th week Concept of an activated sludge method, and its classification The 5th week Microbes which involved in an activated sludge The 6th week Design of activated sludge process The 7th week Degradation of toxic compounds by microbes: chlorinated organic compounds The 8th week Bioethanol The 9th week Biodegradable plastic (basic) The 10th week Biodegradable plastic (Application) The 11th week What is Biofilm? The feature of Biofilm in a water distribution system The 12th week Presentation about Environmental Microbiology in English The 13th week Presentation in English The 14th week Presentation in English The 15th week Presentation in English |
参考書等 /Required Materials |
Microbial biodegradation of xenobiotic compounds(ISBN:9781138743922) |
教科書・参考書に関する備考 |
[教科書] 教科書は指定しませんが、課題の調査には多くの論文や成書を参照する必要があります。 Although no text books are specified, many papers and books are necessary to research on each theme. [参考書] Young-Chel Chang, Microbial biodegradation of xenobiotic compounds、CRC Press, 2019 [備 考] 配布資料 (日本語及び英語) Handouts will be provided in English or Japanese. The handout will be prepared in both Japanese and English. |
成績評価方法 /Grading Guidelines |
60点以上を合格とする。その成績は、プレゼンテーション(50%)と授業中に行われるレポート作成等の提出物(50%)の割合で評価する。プレゼンテーションは英語で行う。 レポート作成のため、きちんと出席する必要がある。 The passing grade is 60% or higher than 60% of the total point (100%). The grade will be assigned based on presentation (50%) and paper reports will be given in the class (50%). To submit reports, students should attend this class regularly. ・新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、授業計画・授業実施方法は変更する可能性があります。この授業の詳細については、必ずe-Learningシステム(Moodle)でご確認ください。 なお、本授業はリアルタイムで、1)Moodle上でレッスン(動画を視聴)を受けたあと、小テストを行う形式、または2)Moodleに入り、メイン画面に書いてあるその日のZoom会議のIDとPWで講義に参加した後、Moodle上の小テストを受講する形式で行われる予定です。 各到達度目標の評価方法は、 目標1.プレゼンテーションにおいて質疑応答の内容で評価する。 目標2.プレゼンテーションにおいて質疑応答の内容で評価する。 目標3.プレゼンテーションにおいて質疑応答の内容で評価する。 Outcomes will be evaluated by the quality of questions and answers in the presentation. |
履修上の注意 /Notices |
新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、授業計画・授業実施方法は変更する可能性があります。詳細については、必ずe-Learningシステム(Moodle)でご確認ください。 なお、本授業はリアルタイムで、1)Moodle上でレッスン(動画を視聴)を受けたあと、小テストを行う形式、または2)Moodleに入り、メイン画面に書いてあるその日のZoom会議のIDとPWで講義に参加した後、Moodle上の小テストを受講する形式で行われる予定です。 |
教員メッセージ /Message from Lecturer |
微生物関連書籍を参考とし、微生物関連技術用語の意味を理解したうえ、講義を受けることが望ましい。また、レポートの分量が多いので環境微生物に関する諸知識を深めたい意欲のある人の受講が望ましい。 It is desirable to attend a lecture after understanding related term regarding microorganisms using microbes-related books. Moreover, strongly motivated person who wants to deepen the knowledge about an environmental microorganism is desirable as many quantities of reports will be given through this class. |
学習・教育目標との対応 /Learning and Educational Policy |
(1)分析・解決能力 Ability for analysis and solution of problems (2)化学及び生物工学に関する専門的な知識と技術を修得 Obtaining of knowledge and technologies pertaining to chemical and biological engineering |
関連科目 /Related course |
環境生物工学 Environmental Biotechnology |
備考 /Notes |
本講義は、日本語での授業が基本になっているが、発表に関しては英語て行うので準備に時間をかける必要がある。 This class will be taught in Japanese and partially in English. Presentation will be performed in English only. |
No. | 回(日時) /Time (date and time) |
主題と位置付け(担当) /Subjects and instructor's position |
学習方法と内容 /Methods and contents |
備考 /Notes |
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該当するデータはありません |
Active learning 1-1 /主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等) |
授業において適宜演習問題を実施するので予習と復習を忘れないこと Remember to prepare and review since practice exercises will be conducted accordingly in class |
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Active learning 1-2 /上記項目に係るALの度合い |
15%~50% |
Active learning 2-1 /対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等) |
該当なし Not applicable |
Active learning 2-2 /上記項目に係るALの度合い |
該当なし |
Active learning 3-1 /深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等) |
微生物科学や環境生物工学で学んだ基礎知識を基盤に講義を進める Lectures will be conducted on the basis of knowledge learned from microbial science and environmental biotechnology |
Active learning 3-2 /上記項目に係るALの度合い |
該当なし |