授業情報/Course information

開講学期/Course Start 2019年度/Academic Year   後期/Second
開講曜限/Class period 水/Wed 1 , 水/Wed 2
授業区分/Regular or Intensive 週間授業
対象学科/Department
対象学年/Year 1年 , 2年
授業科目区分/Category 博士前期課程 大学院副専修科目
必修・選択/Mandatory or Elective 選択
授業方法/Lecture or Seminar 講義科目
授業科目名/Course Title 異文化理解特論B/Cross-cultural Understanding B
単位数/Number of Credits 1
担当教員名/Lecturer 塩谷  亨 (学部)
時間割コード/Registration Code SP173
連絡先/Contact 塩谷 亨(shionoyaアットmmm.muroran-it.ac.jp)
オフィスアワー/Office hours 塩谷 亨(火曜3・4時限(それ以外でも空き時間は対応))
実務経験/Work experience
更新日/Date of renewal 2019/08/22
授業のねらい
/Learning Objectives
主にハワイの言語文化についての様々な事例を見ながら、文化的な視点から言語を観る視点を養い、言語文化の普遍性と多様性を理解する。
This course introduces several aspects of the languages in the world. Through this course, students will be given an opportunity to compare their own languages with various languages in the world.
到達度目標
/Outcomes Measured By:
1 To understand differences between languages
2 To understand similarities between languages.
3 To understand various perspectives on languages.
1 言語の多様性を理解する。
2 言語の普遍性を理解する。
3 言語について観察する様々な視点について理解する。
授業計画
/Course Schedule
Total hours: 12

Week1 Introduction
Week2 Languages in the world (1) Sounds and writing systems I
Week3 Languages in the world (2) Sounds and writing systems II
Week4 Languages in the world (3) Grammatical systems I
Week5 Languages in the world (5) Grammatical systems II
Week6 Languages in the world (6) Lexical systems I
Week7 Languages in the world (7) Lexical systems II
Week8 End-term Assignment/Exam

A reaction paper is required in each class.
教科書・参考書に関する備考 No textbook. Handouts (mostly written in English) will be provided in every class.
教科書は指定しない。プリント(英語で書かれたもの)を毎回配布する。
成績評価方法
/Grading Guidelines
The score of each student is evaluated by an End-term Assignment 50% (to evaluate Outcomes1,2 and 3) and reaction papers/assignments 50% (to evaluate Outcomes 1,2 and 3). A score of 60 or above is required to pass this class.
期末課題/試験50%(達成度目標1,2,3)、リアクションペーパー/課題50%(達成度目標1,2,3)で評価する。100点満点中60点以上が合格点である。
履修上の注意
/Notices
There will be no makeup assignment/examination for those who are absent from the class. Late assignments are not accepted
Students who fail the class are required to retake next year.
欠席者への追試・追加課題等は行わない。締め切り後の課題は受理しない。
不合格者は再履修となる。
教員メッセージ
/Message from Lecturer
I hope this class gives you an opportunity to compare your own language with other languages in the world.
学習・教育目標との対応
/Learning and Educational Policy
JABEE(a)地球的視点から多面的に物事を考える能力とその素養に対応する。
An ability of multidimensional thinking with knowledge from global perspective.
関連科目
/Related course
異文化理解特論A /Cross-cultural Understanding A
備考
/Notes
Most of this course will be conducted in Japanese.
Most of the materials will be written in English.
No. 回(日時)
/Time (date and time)
主題と位置付け(担当)
/Subjects and instructor's position
学習方法と内容
/Methods and contents
備考
/Notes
該当するデータはありません
Active learning 1-1
/主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等)
毎回の授業でリアクションペーパーを課す
A reaction paper is required in each class.
Active learning 1-2
/上記項目に係るALの度合い
50%超
Active learning 2-1
/対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等)
Active learning 2-2
/上記項目に係るALの度合い
該当なし
Active learning 3-1
/深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等)
Active learning 3-2
/上記項目に係るALの度合い
該当なし