開講学期/Course Start | 2019年度/Academic Year 前期/First |
---|---|
開講曜限/Class period | 火/Tue 9,火/Tue 10 |
授業区分/Regular or Intensive | 実習 |
対象学科/Department | 各専攻共通 |
対象学年/Year | 1年,2年 |
授業科目区分/Category | 博士前期課程 大学院副専修科目 |
必修・選択/Mandatory or Elective | 選択 |
授業方法/Lecture or Seminar | 演習科目 |
授業科目名/Course Title | 日本語MA1/Japanese MA:Basic-Intermediate |
単位数/Number of Credits | 1.0 |
担当教員名/Lecturer | 山路 奈保子 |
時間割コード/Registration Code | SP159 |
連絡先/Contact | 山路 奈保子(yamaji@mmm.muroran-it.ac.jp) |
オフィスアワー/Office hours | 山路 奈保子(授業時間以外は原則として対応可) |
実務経験/Work experience |
更新日/Date of renewal | 2019/02/15 |
---|---|
授業のねらい /Learning Objectives |
日本語初級クラスで学習した文型と研究生活に必要な専門基礎語彙を用い、大学内におけるさまざまな場面で円滑にコミュニケーションを行えるようになるための訓練を行う This course is designed to enhance international students’ practical Japanese communication skills needed for interactions at the laboratory and on campus in general; Focus is on practical application of basic sentence patterns and use of frequently used technical terms. |
到達度目標 /Outcomes Measured By: |
1.単純な文型を使って自分の意図を相手に伝えることができる(口頭伝達力) 2.相手の発話の趣旨を理解することができる(理解力) 1. To be able to make oneself clear by using basic sentence patterns (Oral communication skills) 2. To be able to grasp the gist of others' utterances (Comprehension skills) |
授業計画 /Course Schedule |
総授業時間数:22.5時間 1.自己紹介 2.情報を求める(1) 3.情報を求める(2) 4.ゼミで質問する・意見を述べる(1) 5.ゼミで質問する・意見を述べる(2) 6.ゼミで質問する・意見を述べる(3) 7.不注意な行動について注意を受ける(1) 8.不注意な行動について注意を受ける(2) 9.学会発表についてアドバイスをもらう(1) 10.学会発表についてアドバイスをもらう(2) 11.学会発表についてアドバイスをもらう(3) 12.予定を変えてもらう(1) 13.予定を変えてもらう(2) 14.予定を変えてもらう(3) 15.まとめ 1. Introducing yourself 2. Asking for information (1) 3. Asking for information (2) 4. Asking questions and giving opinions in a similar (1) 5. Asking questions and giving opinions in a similar (2) 6. Asking questions and giving opinions in a similar (3) 7. Understanding the need of caution against careless behaviors (1) 8. Understanding the need of caution against careless behaviors (2) 9. Asking for advice for making an academic presentation (1) 10. Asking for advice for making an academic presentation (2) 11. Asking for advice for making an academic presentation (3) 12. Making a request about a schedule (1) 13. Making a request about a schedule (2) 14. Making a request about a schedule (3) 15. Review |
教科書・参考書に関する備考 |
教材、資料などは授業中に配布する Leaning materials will be provided in class. |
成績評価方法 /Grading Guidelines |
期末に実施するインタビューテストにより評価する。 100点満点中60点以上を合格とする。 The grade is given on the performance in the course-end oral interview. A credit is given for 60 % and over |
履修上の注意 /Notices |
初級日本語(本学の「日本語初級Ⅱ」程度)を理解していること。 授業には80%以上出席すること。 The participant is required to have knowledge and command of basic Japanese (the mastery of Basic Japanese 2 or the like) and at least 80% of attendance. |
学習・教育目標との対応 /Learning and Educational Policy |
・JABEEの学習・教育目標との関連 日本語による論理的な記述力、口頭発表力、討議等のコミュニケーション能力および国際的に通用するコミュニケーション基礎能力 |
関連科目 /Related course |
日本語MB、日本語MC、日本語MD、異文化交流MA |
備考 /Notes |
この授業は日本語で行う This course will be taught in Japanese |
No. | 回(日時) /Time (date and time) |
主題と位置付け(担当) /Subjects and instructor's position |
学習方法と内容 /Methods and contents |
備考 /Notes |
---|---|---|---|---|
該当するデータはありません |
Active learning 1-1 /主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等) |
|
---|---|
Active learning 1-2 /上記項目に係るALの度合い |
該当なし |
Active learning 2-1 /対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等) |
Students practice using the new expressions in pair-works or group-works |
Active learning 2-2 /上記項目に係るALの度合い |
15%~50% |
Active learning 3-1 /深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等) |
|
Active learning 3-2 /上記項目に係るALの度合い |
該当なし |