授業情報/Course information

開講学期/Course Start 2019年度/Academic Year  後期/Second
開講曜限/Class period 火/Tue 7,火/Tue 8
授業区分/Regular or Intensive 週間授業
対象学科/Department 環境創生工学系専攻公共システム工学コース
対象学年/Year 1年,2年
授業科目区分/Category 博士前期課程 大学院自専攻科目
必修・選択/Mandatory or Elective 選択
授業方法/Lecture or Seminar 講義科目
授業科目名/Course Title 論理的思考
単位数/Number of Credits 2.0
担当教員名/Lecturer 松本ますみ
時間割コード/Registration Code MQ123
連絡先/Contact 松本ますみ(Q509 0143-46-5817, m-matsumoto@mmm.muroran-it.ac.jp)
オフィスアワー/Office hours 松本ますみ(オフィスアワー 火曜日5.6限)
実務経験/Work experience
更新日/Date of renewal 2019/09/15
授業のねらい
/Learning Objectives
日本の近現代史を学び、日本のこの150年間の歴史と自らの立ち位置(技術を学ぶ、大学院生である、産業に貢献する予定)を相対化して客観視できるようにする。そして、日本の「産業大国」化はどのような文脈で可能であったのか、説明できるようにする。それとともに、海外の人にも英語を使って説明できるようにする。その上で、グローバル化する日本と諸外国の関係に関してパースペクティブを持てるようにする。

This class will provide students the opportunities to learn the details of Japan's modern history in these 150 years. We would like to ask students to have relativized and objectified point view toward the place where students stand upon.  Students are expected to have a clear idea why your status of being a graduate student of Muroran IT, which has fostered many engineers for the development of Japanese manufacturing companies. Then, students are expected to be able to explain the reason why Japanese industrial became to be realized. Furthermore, we would like to have the ability to explain the phenomena to international citizens in English. By completing the course, students will have a precise perspective toward the relationship between Japan and other countries in the global arena.
到達度目標
/Outcomes Measured By:
歴史を顧みるに、人類はかなり非論理的なことを行ってきた。非論理的なことを複数分析することによって、より論理的かつ自律的な思考ができるようにする。

In  retrospect, human beings did a lot of irrational and illogical matters. By analyzing multiple illogical  thought in the history, this course aims at fostering logical thinking.
授業計画
/Course Schedule
総授業時間数(実時間):22.5時間

1. 日本の開国
2.明治維新 1
3.明治時代 2 福澤諭吉の思想
4.北海道開拓と先住民 
5.近代化の波と技術革新 戦争と植民地 1
6、近代化の波と技術革新 戦争と植民地 「室蘭高等工業学校」の設立 2
7.近代化の波と技術革新 敗戦と植民地の喪失
8.連合国による占領と東アジアをめぐる冷戦 
9.国際社会への復帰と奇跡の経済復興--戦後社会を考える
10.60年代から70年代の奇跡の経済復興--GDP世界第二位の戦後社会を考える
11.室蘭工業大学卒業生と経済大国
12.バブルに向かう社会 80年代を考える
13.21世紀の日本 景気後退、政治的アパシー、少子高齢化、外国人労働者、国立大学運営費交付金の減少
14.アジアの中の日本  歴史、経済、政治、外交、文化
15.まとめ
1.Japan's open-door policy in the middle of the 19th century
2. The Meiji Restoration 1
3. The Meiji Restoration 2 Thought of Fukuzawa Yukichi
4. The development of Hokkaido and aborigines people
5. The trend of modernization and innovation of technology--- wars and colonies 1
6. The trend of modernization and innovation of technology- wars, colonies and Muroran Institute of Technology 2
7. The trend of modernization and innovation of technology-- war defeat and lost colonies
8. Occupation of SCAP and the Cold War in East Asia
9. Japan’s return to the International society and rising miracle of economic revival---rethinking Japan after the War
10. The miracle of economic revival in the 60s and 70s
11. Graduates of Muroran Institute of technology and the building of Economic Power
12. To the bubble economy--- rethinking 80s
13. 21th century Japan-
14. Japan in Asia
15, Conclusion
教科書
/Required Text
Christopher Goto-Jones, Very Short Introductions: Modern Japan,Oxford,2009(ISBN:9780199235698)
参考書等
/Required Materials
辻田真佐憲『たのしいプロパガンダ』 イーストプレス、2015(ISBN:4781680089)
教科書・参考書に関する備考 [参考書]
授業時間中に指示する。


References will be indicated in the class/
[備 考]
成績評価方法
/Grading Guidelines
授業への貢献度(30%)、中間レポート(20%)、学期末レポート(50%)を鑑み、総合的に判断する。

Contribution to the class (30%), mid-term paper (20%), end-term paper (50%)
履修上の注意
/Notices
学生の自主性を尊重する授業である。積極的な議論を求める。

We would like to put emphasis on the autonomous attitudes of students. Active discussions will be welcomed.
教員メッセージ
/Message from Lecturer
柔軟な思考をするために、多く本を読み、多く議論をしてほしい。

To make your thought more flexible, students are expected to read more books and have more active discussions.
.
学習・教育目標との対応
/Learning and Educational Policy
JABEE 1(1) 基準
(a)地球的視点から多面的に物事を考える能力
(b)技術者が社会に対して負っている責任に関する理解

(a) Multiple ways of thinking based on the global point of view
(b) Understanding engineers' responsibilities toward the society
関連科目
/Related course
科学技術社会論 Science and Technology Studies
法政策特論 Advanced Legal Policy Studies
備考
/Notes
アクティブ・ラーニング 科目である
This course will conduct some active learning methodology.
No. 回(日時)
/Time (date and time)
主題と位置付け(担当)
/Subjects and instructor's position
学習方法と内容
/Methods and contents
備考
/Notes
該当するデータはありません
Active learning 1-1
/主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等)
小テストをします。 mid-term papers are required.
Active learning 1-2
/上記項目に係るALの度合い
15%~50%
Active learning 2-1
/対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等)
毎回発表をしてもらいます。ディスカッションもします。
We expect students to give presentations and discussions every week.
Active learning 2-2
/上記項目に係るALの度合い
50%超
Active learning 3-1
/深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等)
クラスで学んだことを、自分の周りのことと関連づけて身につけます。
What the students learned in the ciass will be related to their circumstances.
Active learning 3-2
/上記項目に係るALの度合い
50%超