授業情報/Course information

開講学期/Course Start 2019年度/Academic Year  後期/Second
開講曜限/Class period 金/Fri 5,金/Fri 6,金/Fri 7,金/Fri 8
授業区分/Regular or Intensive 週間授業
対象学科/Department 環境創生工学系専攻環境建築学コース
対象学年/Year 1年,2年
授業科目区分/Category 博士前期課程 大学院自専攻科目
必修・選択/Mandatory or Elective 選択
授業方法/Lecture or Seminar 講義科目
授業科目名/Course Title 寒地建築計画学
単位数/Number of Credits 2.0
担当教員名/Lecturer 加藤誠
時間割コード/Registration Code MQ117
連絡先/Contact 加藤 誠
オフィスアワー/Office hours 加藤 誠
実務経験/Work experience 加藤 誠(建築設計事務所において建築設計業務に携わった在職経験を有する)
更新日/Date of renewal 2019/08/17
授業のねらい
/Learning Objectives
近代・現代建築の背景を様々な著作を通して概観する。さらに地域における建築デザインについての考察を深める。

The aim of this course is to give sutudents an overview of concepts behind modern and contemporary architectural design through extensive reading and to discuss regional architecture.
到達度目標
/Outcomes Measured By:
建築デザインに関する様々な背景を理解し、現代に求められる建築デザインのあり方を考察する。

Students will be able to understand the background of modern and contemporary architectural design.
授業計画
/Course Schedule
総時間22.5時間。1週目以外は隔週を基本として2コマ連続の講義とする。配布された資料を事前に読み込むことを求める。

1週目 ガイダンス
2週目 コラージュ・シティ
3週目 環境としての建築
4週目 テクトニック・カルチャー(1)
5週目 テクトニック・カルチャー(2)
6週目 批判的地域主義 (1)
7週目 批判的地域主義 (2)
8週目 ジェネリック・シティ


Sutudents are required to read supplementary materials before attending a class.

1week: Guidance
2 week: Collage city (90minutes x 2)
3 week: Architecture of the well-tempered environment (90minutes x 2)
4 week: Studies in tctonic culture (90minutes x 2)
5 week: Studies in tctonic culture (90minutes x 2)
6 week: Critical regionalism (90minutes x 2)
7 week: Critical regionalism (90minutes x 2)
8 week: Generic city (90minutes x 2)
教科書・参考書に関する備考 講義の中で紹介し、必要に応じてプリントを配布する。

Show reference texts in class.Supplementary materials will be distributed as needed.
成績評価方法
/Grading Guidelines
レポート、発表、議論の中での発言を総合的に評価し、100点満点中60点以上を合格とする。80%以上の出席率を求める。

Papers,presentations and discussion will be totally evaluated. A score of 60 or higher and more than 80% of attendance are required for credit.
学習・教育目標との対応
/Learning and Educational Policy
なし
関連科目
/Related course
なし
No. 回(日時)
/Time (date and time)
主題と位置付け(担当)
/Subjects and instructor's position
学習方法と内容
/Methods and contents
備考
/Notes
該当するデータはありません
Active learning 1-1
/主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等)
Active learning 1-2
/上記項目に係るALの度合い
該当なし
Active learning 2-1
/対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等)
グループで取り組み成果発表を行う。その中で個人が十分に分担役割を行っているか重視する。
Active learning 2-2
/上記項目に係るALの度合い
15%未満
Active learning 3-1
/深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等)
Active learning 3-2
/上記項目に係るALの度合い
該当なし