開講学期/Course Start | 2019年度/Academic Year 後期/Second |
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開講曜限/Class period | 水/Wed 7 , 水/Wed 8 |
授業区分/Regular or Intensive | 週間授業 |
対象学科/Department | 大学院工学研究科博士前期課程環境創生工学系専攻環境建築学コース/Master's CourseDivision of Sustainable and Environmental Engineering環境建築学コース,大学院工学研究科博士前期課程環境創生工学系専攻土木工学コース/Master's CourseDivision of Sustainable and Environmental Engineering土木工学コース |
対象学年/Year | 1年 , 2年 |
授業科目区分/Category | 博士前期課程 大学院自専攻科目 |
必修・選択/Mandatory or Elective | 選択 |
授業方法/Lecture or Seminar | 講義科目 |
授業科目名/Course Title | 環境建築材料学特論 |
単位数/Number of Credits | 2 |
担当教員名/Lecturer | 濱 幸雄 (建築社会基盤系学科建築学コース) |
時間割コード/Registration Code | MQ113 |
連絡先/Contact | 濱 幸雄 |
オフィスアワー/Office hours | 濱 幸雄 |
実務経験/Work experience | 濱 幸雄(総合非鉄金属メーカーにおいて建築設計、施工管理、研究開発経験を有する) |
更新日/Date of renewal | 2019/02/13 |
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授業のねらい /Learning Objectives |
コンクリートの耐久性、強度、施工性などの特性に関する工学的知識を深め、実務における取扱いの現状を仕様書、規・基準類を通して学ぶ。 To deepen the engineering knowledge on the characteristics such as durability, strength and workability of concrete and to learn the current state of concreting in practice through specifications and standards etc. |
到達度目標 /Outcomes Measured By: |
1.建築物の長寿命化,維持保全技術について考察し、理解を深める。 2.コンクリートに関連する国内外の仕様および規・基準類の現状を理解する。 3.寒冷地のコンクリートに関する課題と対策を理解する。 1. To consider the life span of building and maintainance strategy. 2. To understand the current state of domestic and international standards and specifications about concrete. 3. To understand the issues and countermeasure on concreting in cold regions. |
授業計画 /Course Schedule |
総授業時間(実時間) 22.5時間 1週目 ガイダンス/基礎知識の確認【講義・演習】 2週目 建築の長寿命化について考える【講義】 3週目 建築の寿命は何で決まるか?【演習】 4週目 建築保全って何?【演習】 5週目 建築と環境問題の関わり【講義】 6週目 建築のLCC・LCA【演習】 7週目 建築の長寿命化のために何が最も重要か【演習】 8週目 長寿命化戦略プレゼンテーション【演習】 9週目 仕様書・基規準について【講義】 10週目 寒中コンクリート施工技術の要点と最新動向【講義】 11週目 寒中コンクリート実験1(施工計画立案)【演習】 12週目 寒中コンクリート実験2(施工準備)【演習】 13週目 寒中コンクリート実験3(コンクリート打設と養生)【演習】 14週目 寒中コンクリート実験4(強度管理)【演習】 15週目 寒中コンクリート実験5(総括)【講義・演習】 レポートの提出とプレゼンテーションを行うので、自己学習が必要である。 1week Guidance/Checking the basic knowledge [lecture & exercise] 2week Consider the life span of building [lecture] 3week What determines the life span of building? [exercise] 4week What is the maintainance conservation? [exercise] 5week Relationship between environmental issues and building [lecture] 6week LCC & LCA of building [exercise] 7week What is the most important for long life span building? [exercise] 8week Presentaion of the strategy for long life span building [exercise] 9week Lecture about specifications and standards [lecture] 10week Current state of cold weather concreting [lecture] 11week Exercise of cold weather concreting1-planning [exercise] 12week Exercise of cold weather concreting2-preperations [exercise] 13week Exercise of cold weather concreting3-concreting and curing [exercise] 14week Exercise of cold weather concreting4-control [exercise] 15week Exercise of cold weather concreting5-review [exercise] Self-learning is necessary for reports based on lecture and presentation |
参考書等 /Required Materials |
鉄筋コンクリート工事 日本建築学会編著 日本建築学会 2015(ISBN:9784818915466)
寒中コンクリート施工指針・同解説 = Recommendation for practice of cold weather concreting 日本建築学会編集 日本建築学会 2010(ISBN:9784818910591) |
成績評価方法 /Grading Guidelines |
レポート,プレゼンテーションで評価する。100点満点の60点以上を合格とする。 The score of each student is evaluated by reports and presentations. A grade of more than 60 is accepted for a credit. |
教員メッセージ /Message from Lecturer |
各自の研究テーマとの関連も踏まえて、自ら考え、調査し、建築材料および施工技術に関する理解を深めてほしい。 I hope you depply understand the building materials and construction technology considering the relation with your own research field. |
学習・教育目標との対応 /Learning and Educational Policy |
なし |
備考 /Notes |
この授業は日本語と一部英語で行う。 This subject will be taught in Japanese and pattially in English. |
No. | 回(日時) /Time (date and time) |
主題と位置付け(担当) /Subjects and instructor's position |
学習方法と内容 /Methods and contents |
備考 /Notes |
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該当するデータはありません |
Active learning 1-1 /主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等) |
建築材料の基礎知識を確認するとともに,最近の技術の進歩を調査し、発表する。 Students research and make presentations about some recent technological progress, confirming basic knowledge of building materials. |
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Active learning 1-2 /上記項目に係るALの度合い |
15%~50% |
Active learning 2-1 /対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等) |
建築材料の基礎知識を確認するとともに,最近の技術の進歩を調査し、発表する。 Students research and make presentations about some recent technological progress, confirming basic knowledge of building materials. |
Active learning 2-2 /上記項目に係るALの度合い |
15%~50% |
Active learning 3-1 /深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等) |
建築材料の基礎知識を確認するとともに,最近の技術の進歩を調査し、発表する。 Students research and make presentations about some recent technological progress, confirming basic knowledge of building materials. |
Active learning 3-2 /上記項目に係るALの度合い |
15%~50% |