開講学期/Course Start | 2019年度/Academic Year 後期/Second |
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開講曜限/Class period | 月/Mon 1,月/Mon 2,月/Mon 3,月/Mon 4 |
授業区分/Regular or Intensive | 週間授業 |
対象学科/Department | 環境創生工学系専攻化学生物工学コース |
対象学年/Year | 1年,2年 |
授業科目区分/Category | 博士前期課程 大学院自専攻科目 |
必修・選択/Mandatory or Elective | 選択 |
授業方法/Lecture or Seminar | 講義科目 |
授業科目名/Course Title | 生物有機化学特論 |
単位数/Number of Credits | 2.0 |
担当教員名/Lecturer | 上井幸司 |
時間割コード/Registration Code | MP109 |
連絡先/Contact |
上井幸司(居室:H-212 Phone: 0143-46-5775 e-mail: uwai(アットマーク)mmm.muroran-it.ac.jp) |
オフィスアワー/Office hours |
上井幸司(月・水曜日 16:00~18:00 (その他の時間で在室のときはいつでも対応します) ) |
実務経験/Work experience |
更新日/Date of renewal | 2019/09/11 |
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授業のねらい /Learning Objectives |
生命現象はミクロな視点から見れば,すべて化学反応によって成り立っている。 生体成分の性質と反応,生化学反応の実際について有機化学的に理解する。 All of the biological functions are, in the microscopic sense, able to be explained on the basis of chemical reactions. This course presents the interface of biochemistry with organic chemistry by providing the structure, interactions, and reactions of organic compounds of biological significance at the molecular level. |
到達度目標 /Outcomes Measured By: |
1.炭水化物の構造と反応を理解する。 2.アミノ酸、ペプチド,タンパク質の構造と反応を理解する。 3.脂質の構造と反応を理解する。 4.核酸の構造と反応を理解する。 5.生化学反応について有機化学的に理解する。 1. Understanding of the structure and reaction of sugars 2. Understanding of the structure and reaction of amino acids, peptides, and proteins 3. Understanding of the structure and reaction of lipids 4. Understanding of the structure and reaction of nucleic acids 5. Understanding of the biochemical reactions in the point of view of organic chemistry |
授業計画 /Course Schedule |
総授業時間数(実時間):22.5時間 1.イントロダクション、炭水化物 I 2.炭水化物 II 3.アミノ酸 4.ペプチドとタンパク質 I 5.ペプチドとタンパク質 II 6.演習 7.脂質 8.核酸 9.ヌクレオチドとDNA 10.演習 11.生化学反応の有機化学的理解 I 12.生化学反応の有機化学的理解 II 13.生化学反応の有機化学的理解 III 14.演習 15.演習 total hors of lesson: 22.5 hrs 1. Introduction of this subject, Bioorganic chemistry and structure and reaction of sugars (1) 2. Structure and reaction of sugars (2) 3. Structure and reaction of amino acids 4. Structure and reaction of peptides, and proteins (1) 5. Structure and reaction of peptides, and proteins (2) 6. Exercise 7. Structure and reaction of lipids 8. Structure and reaction of nucleic acids 9. Structure and reaction of nucleotides and DNA 10. Exercise 11. Understanding of the biochemical reactions in the point of view of organic chemistry (1) 12. Understanding of the biochemical reactions in the point of view of organic chemistry (2) 13. Understanding of the biochemical reactions in the point of view of organic chemistry (3) 14. Exercise 15. Exercise |
参考書等 /Required Materials |
マクマリー「有機化学(上)」東京化学同人 (ISBN:9784807908097)
マクマリー「有機化学(中)」東京化学同人 (ISBN:9784807908103) マクマリー「有機化学(下)」東京化学同人 (ISBN:9784810000000) ヴォート生化学 上(ISBN:9784810000000) ヴォート生化学 下(ISBN:9784807908080) |
教科書・参考書に関する備考 |
[備 考] 講義内容をまとめたプリントを配布する。 The stuff for presentation is delivered in every class. |
成績評価方法 /Grading Guidelines |
試験の成績と演習で評価する。 The score of each student is evaluated by exercise, examination and reports. A grade of more than 60 is accepted for a credit. |
履修上の注意 /Notices |
特別な履修条件はないが、有機化学や生化学の基礎的な知識を必要とするので、必要に応じて復習すること。 I do not require special credential for the registration of this subject, but students will be asked the knowledge of organic- and bio-chemistry. Thus, students should review them as necessary. |
教員メッセージ /Message from Lecturer |
大学院1年生の時期は、自分の所属する研究室以外の分野にも興味をもって、知識を広げて行くことが大事だと思います。 I think it is very important for students to learn wide range of knowledge out of their particular field. |
学習・教育目標との対応 /Learning and Educational Policy |
本科目は環境創生工学系専攻化学生物工学コースの「化学・生物工学および環境生物工学分野における問題解決能力を養う」に対応する。 |
備考 /Notes |
This subject will be taught in Japanese and partially in English. |
No. | 回(日時) /Time (date and time) |
主題と位置付け(担当) /Subjects and instructor's position |
学習方法と内容 /Methods and contents |
備考 /Notes |
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該当するデータはありません |
Active learning 1-1 /主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等) |
本授業では学部レベルの有機化学,生化学については十分な復習を行っておくこと。 |
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Active learning 1-2 /上記項目に係るALの度合い |
50%超 |
Active learning 2-1 /対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等) |
テーマを決めた上での文献調査と成果発表を課す予定である. |
Active learning 2-2 /上記項目に係るALの度合い |
50%超 |
Active learning 3-1 /深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等) |
有機化合物に関連した生物学的現象を,化学及び生物学的知識を動員して説明する総合的な学習を行う. |
Active learning 3-2 /上記項目に係るALの度合い |
15%~50% |