授業情報/Course information

開講学期/Course Start 2019年度/Academic Year   後期/Second
開講曜限/Class period 木/Thu 3 , 木/Thu 4
授業区分/Regular or Intensive 週間授業
対象学科/Department
対象学年/Year 1年 , 2年
授業科目区分/Category 博士前期課程 大学院自専攻科目
必修・選択/Mandatory or Elective 選択
授業方法/Lecture or Seminar 講義科目
授業科目名/Course Title 量子化学特論/Advanced Quantum Chemistry
単位数/Number of Credits 2
担当教員名/Lecturer 高瀬 舞 (応用理化学系学科応用化学コース)
時間割コード/Registration Code MQ101
連絡先/Contact
オフィスアワー/Office hours
実務経験/Work experience
更新日/Date of renewal 2019/08/23
授業のねらい
/Learning Objectives
学部で習得した基本的な量子化学の概念をもちい、光化学を題材として学際的な量子化学の扱いについて学ぶ。
With the using the concept of the basic quantum chemistry that students already learned in department, learn it about an interdisciplinary quantum theory by using 'Photochemistry' as a subject.

到達度目標
/Outcomes Measured By:
1.量子化学の概念を理解できる。
2.光化学における量子化学的取り扱いについて理解できる。
3.化学現象に対して原子分子レベルでの取り扱いを理解する。

1. Understand the concept of the quantum chemistry.
2. Understanding the quantum chemistry in the photochemistry.
3. Understanding the handling at the atom and/or molecular levels on chemical phenomena.
授業計画
/Course Schedule
総授業時間数(実時間);24時間
1-5週:量子化学の基礎を復習
第1週 講義内容の説明
第2-8週 光化学と量子化学
第9-15週 光励起過程 光をもちいる測定

No. 1  Guidance and Introduction
No. 2-8  Photochemistry and quantum chemistry
No. 9-15   Photo-excitation process and spectroscopy

教科書・参考書に関する備考 特になし.必要に応じて資料配布を行う場合がある,

No text book. The reference materials are delivered.
成績評価方法
/Grading Guidelines
翌週の講義中に議論する内容を提示する.それについて受講者全員で議論する.その内容ならびにレポートで評価する.
The score is evaluated by report and discussion in every week(I will let you know about the discussion in the previous week.).
履修上の注意
/Notices
講義の進度や内容は,履修者の理解や興味によって変更する場合がある.また,本講義は,受講者による議論を強く重視してすすめていきます.
学習・教育目標との対応
/Learning and Educational Policy
 
備考
/Notes
この授業は日本語で行う。
This lecture is given only in Japanese.

No. 回(日時)
/Time (date and time)
主題と位置付け(担当)
/Subjects and instructor's position
学習方法と内容
/Methods and contents
備考
/Notes
該当するデータはありません
Active learning 1-1
/主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等)
Active learning 1-2
/上記項目に係るALの度合い
該当なし
Active learning 2-1
/対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等)
Active learning 2-2
/上記項目に係るALの度合い
該当なし
Active learning 3-1
/深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等)
Active learning 3-2
/上記項目に係るALの度合い
該当なし