授業情報/Course information

開講学期/Course Start 2019年度/Academic Year  前期/First
開講曜限/Class period 他/Oth.
授業区分/Regular or Intensive 実習
対象学科/Department 環境創生工学系専攻
対象学年/Year 1年,2年
授業科目区分/Category 博士前期課程 大学院自専攻科目
必修・選択/Mandatory or Elective 必修
授業方法/Lecture or Seminar 演習科目
授業科目名/Course Title 環境創生工学特別ゼミナールⅠ(公共)
単位数/Number of Credits 3.0
担当教員名/Lecturer 松本ますみ
時間割コード/Registration Code MP158
連絡先/Contact 前田 潤(前田潤:maedaj@mmm.muroran-it.ac.jp)
オフィスアワー/Office hours 前田 潤(前田潤:(水)13:00−14:00)
実務経験/Work experience 前田 潤(医療、教育機関で精神疾患、その他身体疾患患者、小中高生、保護者教員への心理学的専門知識・技能の提供を行う経験を有する)
更新日/Date of renewal 2019/01/23
授業のねらい
/Learning Objectives
公共システム工学専攻の諸分野における高度な特定の課題について調査・研究を行い,これまで修得した知識の有効かつ適切な応用能力,さらには創造性と総合的な判断能力を涵養し,問題解決能力を育成することを目的とする.
Objectives are to research on issues of advanced specific in various fields of system engineering for public works, to acquire ability for effective and proper application of knowledge acquisition ever, as well as to enhance ability for overall judgement and creativity and to be able to solve problems.
到達度目標
/Outcomes Measured By:
1. 与えられた検討課題の目的および問題点を認識し,そのテ-マについて自分の意見を持つことができる.
2. 検討課題について,その問題点や解決に向けたアプロ-チ法を理解することが出来る.
3. 解決に向けた検討を,設定されたアプローチ法に沿って具体的に実施することができる.
4. 検討結果を論文あるいは設計の形で整理し,自分の意見で相手に対して適切で十分な発表を行なうことができる.
1. By recognizing the objectives and the issues about the research theme, you can show opinions.
2. You can understand the problems and the solution about the research theme.
3. You can actually perform the investigation for solution of the problem along the methodology.
4. It is possible to organize in the form of paper or design a study results, make presentations sufficient appropriate for the other party in the opinion of your own
授業計画
/Course Schedule
各教員の方針に従い,設定期日までに終了するように各自が検討実施計画あるいは設計計画を立案して実施する.
By developing a design plan or considering implementation plan in accordance with policies of each lecturer, research must be completed until the deadline.
教科書・参考書に関する備考 [教科書]

[参考書]

[備 考]
成績評価方法
/Grading Guidelines
成績評価方法
/Grading Guidelines 修士2年前期終了時に提出された論文・設計書をもとに,各教員との質疑応答状況を総合的に判断して評価する.
Based on the papers and design submitted at the end of Master's 2nd years, result will be evaluated by considering the overall status of the question-and-answer session with faculty members.
学習・教育目標との対応
/Learning and Educational Policy
公共システム工学専攻の教育目標
◎(1)分析・解決能力
○(2)マネージメント能力
○(3)コミュニケーション能力
◎(4)公共政策の立案能力
備考
/Notes
This class is supposed to be done partly in English when a foreign graduate student takes it.
No. 回(日時)
/Time (date and time)
主題と位置付け(担当)
/Subjects and instructor's position
学習方法と内容
/Methods and contents
備考
/Notes
該当するデータはありません
Active learning 1-1
/主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等)
予習は必須である。
Active learning 1-2
/上記項目に係るALの度合い
15%~50%
Active learning 2-1
/対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等)
グループで仕事を協力しあって行うことが求められる。
Active learning 2-2
/上記項目に係るALの度合い
15%~50%
Active learning 3-1
/深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等)
得られた知識と経験をさらに生かすことができる。
Active learning 3-2
/上記項目に係るALの度合い
15%~50%