開講学期/Course Start | 2018年度/Academic Year 後期/Second |
---|---|
開講曜限/Class period | 水/Wed 1,水/Wed 2 |
授業区分/Regular or Intensive | 週間授業 |
対象学科/Department | 各専攻共通 |
対象学年/Year | 1年,2年 |
授業科目区分/Category | 博士前期課程 大学院副専修科目 |
必修・選択/Mandatory or Elective | 選択 |
授業方法/Lecture or Seminar | 講義 |
授業科目名/Course Title | 異文化理解特論B/Cross-cultural Understanding B |
単位数/Number of Credits | 1.0 |
担当教員名/Lecturer | 橋本邦彦(学部) |
時間割コード/Registration Code | SP173 |
連絡先/Contact |
橋本邦彦(Q616 92hashimot@gmail.com 0143-46-5833) |
オフィスアワー/Office hours | 橋本邦彦(木曜日 3・4時限目) |
更新日/Date of renewal | 2018/08/08 |
---|---|
授業のねらい /Learning Objectives |
The course treats the activities and songs of the Beatles from 1967 to 1970, and afterwards. Following the second half of their career, we will reach a deep understanding of what the music of the group means and why it attracts a lot of people. 1967年のスタジオ録音による音楽活動から1970年のバンドの解散まで、および解散後の各メンバーの活動について、ビートルズの後半の足跡をたどりながら、その音楽のメッセージや魅力等を、発表当時の社会情勢を参照しながら解き明かしていく。 |
到達度目標 /Outcomes Measured By: |
1. To catch what a song says. 2. To understand what a song means; to make a comment on it. 3. To understand cross-cultural similarities and differences through appreciation for English songs. 1. 歌詞を聞き取ることができる。 2. 歌詞の意味を理解し、それについて自らの考えを述べることができる。 3. 異文化間の考え方の類似点と相違点を理解することができる。 |
授業計画 /Course Schedule |
Total hours: 12 Week 1: Introduction: The Making of Songs in the Isolated Room Week 2: The Majestic Album "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band" Week 3: Days of Various Experiments in Music Week 4: Conflict of Directions Between the Four Members Week 5: John Meets Yoko Ono: The Last Stroke Week 6: "Abbey Road" and "Let It Be": Farewell Message Week 7: And Time Passes By: Days After Break-up of the Beatles Week 8 End-quarter Assignment |
教科書・参考書に関する備考 |
No textbook. Handouts will be provided in every class. ハンダウトを毎回配布する。 |
成績評価方法 /Grading Guidelines |
The score of each student is evaluated by a short assignment in every class, 50%, and a quarter-end assignment, 50%. A grade of more than 60 is accepted for a credit. Goals 1-3 are evaluated by all the assignments 成績は授業ごとの課題50%、期末の課題50%によって評価される。60点以上で単位は認定される。 |
履修上の注意 /Notices |
Absences are allowed within three times. 3回以上欠席すると単位は認定されない。 |
教員メッセージ /Message from Lecturer |
Let's enjoy the history and songs of the Beatles. ビートルズの歴史と歌を楽しみましょう。 |
学習・教育目標との対応 /Learning and Educational Policy |
国際的なコミュニケーション能力の習得。 |
備考 /Notes |
Most of this course will be conducted in Japanese. Most of the materials will be written in English. |
No. | 回(日時) /Time (date and time) |
主題と位置付け(担当) /Subjects and instructor's position |
学習方法と内容 /Methods and contents |
備考 /Notes |
---|---|---|---|---|
該当するデータはありません |
Active learning 1-1 /主体的学修(予復習,反転授業,小テスト,振り返り 等) |
主体的学修:授業ごとの課題と期末の課題を通しての主体的思考のまとめ |
---|---|
Active learning 1-2 /上記項目に係るALの度合い |
50%超 |
Active learning 2-1 /対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等) |
該当なし |
Active learning 2-2 /上記項目に係るALの度合い |
該当なし |
Active learning 3-1 /深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等) |
音楽などの芸術作品を通して文化間の類似点や相違点の認識を深める。 |
Active learning 3-2 /上記項目に係るALの度合い |
15%~50% |