授業情報/Course information

開講学期/Course Start 2018年度/Academic Year  後期/Second
開講曜限/Class period 木/Thu 7,木/Thu 8
授業区分/Regular or Intensive 週間授業
対象学科/Department 全専攻
対象学年/Year 1年,2年
授業科目区分/Category MOT教育プログラム科目 MOT選択科目
必修・選択/Mandatory or Elective 選択
授業方法/Lecture or Seminar 講義
授業科目名/Course Title 財務・金融・ベンチャー支援論/Theory of Finance and Venture Support
単位数/Number of Credits 2.0
担当教員名/Lecturer 清水一道(機械航空創造系学科機械システム工学コース),末富 弘(学部)
時間割コード/Registration Code SP141
連絡先/Contact 清水一道(A227室
0143-46-5651
shimizu@mmm.muroran-it.ac.jp)
オフィスアワー/Office hours 清水一道(毎週火曜日(13:00~18:00))
更新日/Date of renewal 2018/02/16
授業のねらい
/Learning Objectives
企業の活動や経営状況を数値で表す財務の基礎を習得し、また、企業活動に不可欠な金融の仕組みと活用法の基礎を理解することにより、企業経営の基礎的な見方を習得する。
大学発ベンチャーの必要性と特徴、及び起業する場合の留意点とさまざまな支援策について理解する。
企業活動の基盤となる、国内外、道内の経済状況を数値で理解する。
Acquiring the basis of finance showing numerical value about business activities and conditions. Also by understanding the basis of financial mechanisms and using method which is essential to corpotate activities, to acquire foundational angle of business management.
Understanding necessity and characteristics of university-originated ventures, points of attention for starting the business, many kinds of support measures.
Understanding by numerical value domestic, foreign and hokkaido's economic situation which is based on the business activities.
到達度目標
/Outcomes Measured By:
1.企業の活動や経営状況は数値では財務に反映される。財務分析の基礎を習得し、例えば企業の新製品開発等の活動を財務の面から理解し、説明できる。
2.金融は経済の潤滑油であり、この金融の仕組みと活用法を理解し、説明できる。
3.大学発ベンチャーはなぜ必要かを理解し、その特徴と起業する場合の留意点、各種支援策について理解し、説明できる。
4.国内外、道内の経済状況を表す指標を理解し、説明できる。
1. The business activities and economic situation is reflected financial arrairs. Acquiring the basis of financial analysis, to be able to explain and understand from the viewpoint of finance e.g. the activities of new product development.
2. To be able to explain and understand that finance is economic lubrication, financial mechanisms and using method.
3. Understanding why university-originated ventures is needed, to be able to explain and understand thecharacteristics, points of attention when thebusiness is started, kinds of support measures.
4. To be able to explain and understanding index of domestic, foreign and Hokkaido's economic situation.
授業計画
/Course Schedule
1 企業活動と財務(1)
2 企業活動と財務(2)
3 財務分析(1)
4 財務分析(2)
5 企業分析(1)
6 企業分析(2)
7 金融の仕組みと活用法(1)(2)
8 日本経済とグローバル化
9 北海道経済の課題
10 経済指標の種類と見方(1)
11 経済指標の種類と見方(2) 課題連絡
12 大学発ベンチャー起業の必要性と特徴、留意点
13 大学発ベンチャー起業の実践例
14 未定 演習
15 未定 演習
※ 都合により、内容が変更することがあります。
 前週の授業内容について随時質問を行うので、授業内容については復習を励行してください。
1 Business activities and financial affairs (1)
2 Business activities and financial affairs (2)
3 Financial analysis (1)
4 Financial analysis (2)
5 Business analysis (1)
6 Business analysis (2)
7 Financial mechanism and using method (1)(2)
8 Japanese economy and globalization
9 Task of Hokkaido's economy
10 Economic index's types and viewpoints (1)
11 Economic index's types and viewpoints (2)
12 Necessity, characteristics and points of attention when university-originated     ventures is started.
13 Practical examples of starting the university - originated ventures.
14 Exercises.
15 Exercises.
※There is a possibility that the contents will change.
    You should review the contents as asking about the contents of last week at any time.  
教科書・参考書に関する備考 [教科書]
教科書なし。講義資料は都度、作成・配布する。
[参考書]
講義において必要な場合に紹介する。
[Text book]
No text book. The references print out is delivered each time.
[Reference book]
These are introduced if necessary.
成績評価方法
/Grading Guidelines
レポートで評価する(A4で4枚程度。平成28年2月初頃提出)。レポートの課題は複数で、その中から1課題を選択すること。
100点満点で評価し、出席率を加味した最終評価点が60点以上の者は合格となる。不合格者については、レポートの再提出を求める。
The score of each student is evaluated by reports.(4 sheets of A4) Chose one theme of them.
A grade of more than 60 is accepted for a credit adding attendance rate. The rejected person have to resubmit the report.
履修上の注意
/Notices
出席率70%以上を履修の条件とする。 但し、出席率が69~60%は10点を、59~50%は15点を、49~40%は20点を、評価点から減点して、 最終評価点とする。
You need to attend the classes of more than 70%. Final evaluation is the score taken off 10 points for the attendance rate 69~60%, 15 points for the rate 59~50% and 20 points for the rate 49~40%.
教員メッセージ
/Message from Lecturer
すぐに必要になる知識ではないと思われるかもしれませんが、今から日常の生活や就職後の企業活動の中でこのような関心を持ち続ける事(例えば新聞やTVニュースへの関心)が社会人としての幅を広げ、将来必要とする立場に就いたときに役立ちます。
You think those are not needed at this time, but they are useful when you will be in a position in case of needing them to concern with these things ( e.g. to concern with newspapers and TV news) in daily living and business activities after finding employment will expand the range of adult.
学習・教育目標との対応
/Learning and Educational Policy
技術開発が位置づけられる社会的文脈、文化的文脈への視点を拓く。
To open up the point of view to social context and cultural context that technical development is placed.
No. 回(日時)
/Time (date and time)
主題と位置付け(担当)
/Subjects and instructor's position
学習方法と内容
/Methods and contents
備考
/Notes
該当するデータはありません
該当するデータはありません