授業情報/Course information

開講学期/Course Start 2018年度/Academic Year  前期/First
開講曜限/Class period 木/Thu 3,木/Thu 4
授業区分/Regular or Intensive 週間授業
対象学科/Department 生産システム工学系専攻応用物理学コース
対象学年/Year 1年,2年
授業科目区分/Category 博士前期課程 大学院自専攻科目
必修・選択/Mandatory or Elective 選択
授業方法/Lecture or Seminar seminar
授業科目名/Course Title 物理数学特論A
単位数/Number of Credits 1.0
担当教員名/Lecturer 高野英明(応用理化学系学科応用物理コース)
時間割コード/Registration Code MQ249
連絡先/Contact 高野英明(教員室:Q205室,Tel:0143-46-5617,E-mail:takano@mmm.muroran-it.ac.jp)
オフィスアワー/Office hours 高野英明(水曜日 16:30-18:00)
更新日/Date of renewal 2018/03/20
授業のねらい
/Learning Objectives
1.我々がある事象を観察するとき,我々が得ることができるのはその事象が観測時間内でどのような変化をしているかということである。これは微積分の基本的な考え方である。これまで学んできた微積分に関する知識の再確認し,複素関数の考え方と複素積分の基礎を学ぶ。
2.複素関数論の物理学への応用について学ぶ。
1.In observing certain phenomena, all we can obtain are dynamic behaviors of those phenomena within the observation time, which are well described by using the fundamental ideas of differential and integral calculus. This seminar provides the review of the ideas of the differential and integral calculus studied previously, the concepts of complex functions and the fundamentals of complex integration, working as a bridge for an introduction to Fourier analyses.
2.This course also provides the application of complex function theory to physics.
到達度目標
/Outcomes Measured By:
1.微積分の意味を理解して,その考え方を問題に応用できる。
2.簡単な複素積分の計算ができる。
3.複素関数論を物理学に応用ができる。
4.解いた結果から何が言えるかを考える習慣を身につける。
The aims of this course are as follows:
1. to understand the meanings of differential and integral calculus, and to be able to apply that idea to solve problems;
2. to be able to calculate fundamental complex integrations;
3. to be able to apply complex function theory to physics;
4. to acquire a way to think about what are derived from the results obtained.
授業計画
/Course Schedule
総授業時間数(実時間):12時間
第1週 ガイダンス,微積分
第2~4週 複素関数論の基礎(複素関数の微積分,留数定理)
第5~8週 複素関数論の物理学への応用(振動,交流回路,散乱)
各項目で演習を行う。
No.1 Guidance; review of differential and integral calculus.
No.2-4 Fundamental theory of complex functions.
No.5-8 Application of the complex functions to physics fields.
Exercise will be conducted for each topic.
参考書等
/Required Materials
道具としての物理数学 一石賢著 日本実業出版社 2002(ISBN:4534034903)
物理と理工系の数学 : 問題-解答形式 平松惇編 共立出版 2004(ISBN:432003435X)
Matematical Physics, Eugene Butkov, Addison-Wesley Pub. 1973(ISBN:201007479)
物理に役立つ複素数:岡崎誠著 丸善 2010(ISBN:4621041169)
成績評価方法
/Grading Guidelines
講義中に行う演習を含め授業への参加度合いをA,B,Cで,レポートを100点満点で評価し,両者を総合評価して100点満点で60点以上を合格とする。
The score of each student is comprehensively evaluated by two factors: engagement with the lecture including the exercises with the grade of A, B and C; reports with the grade of 100 marks. A grade of more than 60 marks is accepted for a credit.
履修上の注意
/Notices
出席の確認をする場合があるが,この確認時での欠席は減点の対象となる。
不合格者は次年度以降に再履修が可能である。
The attendance of each student is sometimes confirmed. The absence at the time results in the reduction of marks.
Rejected students are allowed to re-take after the next fiscal year.
教員メッセージ
/Message from Lecturer
大学院ではただ多くの講義をとれば良いというものではありません。自分にとって必要な講義は何かを考え,きちんと履修計画を立てて受講してください。
Simply taking many lectures is not always praised in graduate course. Well-planed class registrations according to your needs are ardently recommended.
学習・教育目標との対応
/Learning and Educational Policy
関連科目
/Related course
物理数学特論B,基礎物性特論A,B
Special Theory of Mathematical Physics B, Fundamental Theory of Solids A,B
備考
/Notes
この授業は日本語で行う。
この講義では予習を必要とする。
Every lecture in this course will be presented in Japanese.
This lecture requires preparation.
No. 回(日時)
/Time (date and time)
主題と位置付け(担当)
/Subjects and instructor's position
学習方法と内容
/Methods and contents
備考
/Notes
該当するデータはありません
Active learning 1-1
/主体的学修(予復習,反転授業,小テスト,振り返り 等)
授業中に出す課題学習を必要とする。
Active learning 1-2
/上記項目に係るALの度合い
50%超
Active learning 2-1
/対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等)
Active learning 2-2
/上記項目に係るALの度合い
該当なし
Active learning 3-1
/深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等)
これまでに学習してきた微積分の内容を複素数に拡張する。
Active learning 3-2
/上記項目に係るALの度合い
50%超