授業情報/Course information

開講学期/Course Start 2018年度/Academic Year  後期/Second
開講曜限/Class period 水/Wed 5,水/Wed 6
授業区分/Regular or Intensive 週間授業
対象学科/Department 生産システム工学系専攻先進マテリアル工学コース
対象学年/Year 1年,2年
授業科目区分/Category 博士前期課程 大学院自専攻科目
必修・選択/Mandatory or Elective 選択
授業方法/Lecture or Seminar 講義
授業科目名/Course Title マテリアル創製学概論/Basic Materials Synthesis
単位数/Number of Credits 1.0
担当教員名/Lecturer 平井伸治(機械航空創造系学科材料工学コース),佐々木  眞(機械航空創造系学科材料工学コース),葛谷俊博(機械航空創造系学科材料工学コース)
時間割コード/Registration Code MQ222
連絡先/Contact 平井伸治(K602 / 0143-46-5636 / hirai@mmm.muroran-it.ac.jp)
佐々木 眞(Y601 / 0143-46-5655 / sasaki@mmm.muroran-it.ac.jp)
葛谷俊博(K503 / 0143-46-5639 / kuzuya@mmm.muroran-it.ac.jp)
オフィスアワー/Office hours 平井伸治(火曜日10:00~12:00)
佐々木 眞(月曜日 10:15-11:55、火曜日 14:25-16:05)
葛谷俊博(月曜日 16:30-)
更新日/Date of renewal 2018/07/10
授業のねらい
/Learning Objectives
1.熱力学や物理化学を基本として、金属製錬の他、液相反応や固相反応を利用した新材料の創製について独創性を身に付ける。
2. 学部講義では個々の知識として学んだ物理化学を包括的に理解する。
1. Originality of another, the extractive metallurgy, and the creation of the exotic material using the solid phase reaction is acquired based on thermodynamics and physicochemical.
2. Physicochemical studied as individual knowledge is inclusively understood in the faculty lecture.
到達度目標
/Outcomes Measured By:
物理化学と言う学問は、それを駆使し簡単な推論を行うと、材料に生じる物理・化学的現象を論理的に洞察することができる他、新材料を創製するための最適なプロセスを教えてくれる。この授業では、物理化学を基本とし、その反応原理に基づいた、薄膜の創製について講義する。
前半は金属製錬工学、後半では化学気相蒸着(CVD)を中心に講義を行う。
The study called physicochemical teaches the best process to create another and the exotic material that can logically penetrate physics and the chemical phenomenon caused in the material if an easy inference is done by making good use of it. In this class, it lectures on the materials synthesis based on the reactive principle based on physicochemical.
It lectures on the first half around extractive metallurgy and the latter half around chemical vapor phase deposition (CVD) in materials synthesis.
授業計画
/Course Schedule
総授業時間数(実時間): 11.25 時間
第1回:鉄鋼製錬の原理(平井)
第2回:スラグの性質と役割(平井)
第3回:高炉と直接製錬(平井)
第4回:一次精錬と二次精錬(平井)
第5回:溶鋼の脱酸(平井)
第6回:化学気相析出法(CVD)の原理と応用(佐々木)
第7回:プラズマCVDの原理と応用(佐々木)
第8回:物質合成法とその展開(佐々木)
なお、第6回~第8回の授業には英語のテキストを用いて、日本語で講義する。
The 1st: Iron and steel making ? principles(Hirai)
The 2nd: Role structure and properties of slags
The 3rd: Blast furnace, direct reduction processes
The 4th: Primary and secondary steel making
The 5th: Ladle metallurgy operations including deoxidation
The 6th: The principle and application of chemical vapor deposition (CVD) (Sasaki).
The 7th: Plasma CVD principle and application (Sasaki)
The 8th: Material synthesis method and the development (Sasaki)
It lectures in Japanese by using an English text for the class of the 6th-the 8th.
参考書等
/Required Materials
Introduction to the thermodynamics of materials David R. Gaskell Taylor & Francis 2008 (ISBN:9781591690436)
すぐ使える熱力学 : 高温セラミックスの実例を中心に 耐火物技術協会講座委員会編 ; 山口明良総括著者 耐火物技術協会 1990(ISBN:9784885210198)
教科書・参考書に関する備考 [教科書]

[参考書]
(1)Introduction to the Thermodynamics of Materials, Fifth Edition
David R. Gaskell CRC Press
(2)講座・現代の金属学精錬編編集委員会:「非鉄金属製錬」日本金属学会 #
(3)耐火物技術協会講座編集委員会編:「すぐ使える熱力学」耐火物技術協会
[備 考]
授業に使用する必要な資料は適宜プリントして配布する.
成績評価方法
/Grading Guidelines
期限内に課題を提出した人で、かつ、必要に応じて課題についての口頭試問に応えられるかを判定する。教員が各100点満点で上記内容を評価し、合計点の6割に達した場合合格とする。
The person who submitted the problem in the time limit and whether it can answer the oral examination of the problem if necessary is judged. When the teacher evaluates the above-mentioned content by each 100 point full marks, and it reaches 60 percent of the total point, it accepts.
履修上の注意
/Notices
出席要件:5回以上出席すること。
教員メッセージ
/Message from Lecturer
(1)~(8)の講義の後、総合討論として、材料創製に関する課題を与え、それぞれの課題について発表していただく。また、外部からの研究者にも講義に参加していただき、関連する最新のトピックスについてお話しいただく予定である。ものづくりのための実践的知識を身に付けてほしい。
学習・教育目標との対応
/Learning and Educational Policy
関連科目
/Related course
材料物理化学特論
備考
/Notes
It lectures in Japanese by using an English text for all class.
No. 回(日時)
/Time (date and time)
主題と位置付け(担当)
/Subjects and instructor's position
学習方法と内容
/Methods and contents
備考
/Notes
該当するデータはありません
Active learning 1-1
/主体的学修(予復習,反転授業,小テスト,振り返り 等)
特に課していない。
Active learning 1-2
/上記項目に係るALの度合い
該当なし
Active learning 2-1
/対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等)
特に課していない。
Active learning 2-2
/上記項目に係るALの度合い
該当なし
Active learning 3-1
/深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等)
特に課していない。
Active learning 3-2
/上記項目に係るALの度合い
該当なし