開講学期/Course Start |
2018年度/Academic Year 第3、第4クォーター/Q1, Q2 |
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開講曜限/Class period | 火/Tue 5,火/Tue 6 |
授業区分/Regular or Intensive |
週間授業 Weekly |
対象学科/Department |
公共システム工学コース、副専修科目 Course of system engineering for public works, Minor subjects |
対象学年/Year |
1年,2年 1st year, 2nd year |
授業科目区分/Category |
博士前期課程 大学院自専攻科目 Master’s course |
必修・選択/Mandatory or Elective |
選択 Elective |
授業方法/Lecture or Seminar |
講義 Lecture |
授業科目名/Course Title |
社会情報システム特論 Advanced Social Information Systems |
単位数/Number of Credits | 2.0 |
担当教員名/Lecturer |
小川 祐紀雄 Yukio Ogawa |
時間割コード/Registration Code | MQ127 |
連絡先/Contact | 小川 祐紀雄(Office: A307, Phone: 5891, E-mail: y-ogawa@mmm.muroran-it.ac.jp) |
オフィスアワー/Office hours |
小川 祐紀雄(火曜日15時〜17時(左記以外も可。事前に連絡をしてください。) Tuesday 15:00 - 17:00 or by appointment) |
更新日/Date of renewal | 2018/08/23 |
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授業のねらい /Learning Objectives |
情報システム・ネットワークは、組織内あるいは広く不特定多数への情報伝達の手段であると同時に、金融、交通、電力、農業、災害対応などの社会生活を支える重要基盤と固く結びついている。したがって、情報システム・ネットワーク自身が、そのような重要基盤の一部として、自然災害、少子・高齢化、産業育成、グローバル化といった地域の抱える課題を解決していく必要がある。本講義では、そのような情報システム・ネットワークの重要基盤としての側面から、今日的な事例についての解説を行う。 Information systems and networks are used for sharing valuable information in organizations and with the general public, as well as tightly coupled with critical infrastructures including banking and finance, transportation, power distribution , agriculture and emergency response. Information systems and networks themselves are therefore important as a part of critical infrastructures and need to provide solutions for local issues such as natural disaster, population decline, industrial development, and globalization. In this course, Information systems and networks are explained from such a critical infrastructure perspective with latest case studies. |
到達度目標 /Outcomes Measured By: |
本講義の到達度目標は、 (1) 重要基盤システムにおける情報システム・ネットワークの役割を把握する。 (2) 持続可能な社会の実現に向けた情報システム・ネットワークの課題を把握する。 The goals of this course are to (1) Identify the role of information systems & networks among critical infrastructures. (2) Identify the issues in information systems & networks for developing sustainable rural community. |
授業計画 /Course Schedule |
第 1回 はじめに: 情報システム・ネットワークの形 第 2回 金融システムを例とする情報システムの信頼性(1) 第 3回 金融システムを例とする情報システムの信頼性(2) 第 4回 スマートグリッド、スマートシティ(1) 第 5回 スマートグリッド、スマートシティ(2) 第 6回 地方自治体と情報システム(1) 第 7回 地方自治体と情報システム(2) 第 8回 交通システムの進化(1) 第 9回 交通システムの進化(2) 第10回 スマート農業(1) 第11回 スマート農業(2) 第12回 非常事態対策のための情報技術(1) 第13回 非常事態対策のための情報技術(2) 第14回 情報ネットワークと他社会基盤との相互依存性 第15回 おわりに:重要基盤における人工知能の役割 総授業時間数:22.5時間 No. 1 Introduction: architecture of information systems & networks No. 2 Reliability of information systems & networks. Case study of a banking system 1 No. 3 Reliability of information systems & networks. Case study of a banking system 2 No. 4 Smart grid and smart cities 1 No. 5 Smart grid and smart cities 2 No. 6 Information systems for local governments 1 No. 7 Information systems for local governments 2 No. 8 Progress of transportation systems 1 No. 9 Progress of transportation systems 2 No.10 Smart agriculture 1 No.11 Smart agriculture 2 No.12 Computing techniques for emergency response 1 No.13 Computing techniques for emergency response 2 No.14 Interdependencies between information networks and other critical infrastructures No.15 Conclusion: role of artificial intelligence in critical infrastructures Total hours=22.5 |
教科書・参考書に関する備考 |
教科書なし。各授業時に、参考文献やプリントを配布する。 No textbooks. References or presentation printouts are delivered in the classroom. |
成績評価方法 /Grading Guidelines |
レポート(50%)、授業への出席(20%)、議論への貢献(30%)で評価し、60点以上を合格とする。 The score of each student is evaluated by reports (50%), class participation (20%) , contribution to discussion (30%). A grade of more than or equal to 60 is accepted for a credit. |
教員メッセージ /Message from Lecturer |
持続可能な人口減少社会の実現に向けて、情報システム・ネットワークの果たすべき役割について考え、書き下せるようになる事を重視する。 It is important to develop skills for considering and addressing issues like: how information systems & networks make contributions towards the progress of sustainable rural communities. |
学習・教育目標との対応 /Learning and Educational Policy |
(1)分析・解決能力 (1)Ability to identify and analyze complex issues |
備考 /Notes |
本コースは、日本語で授業を行う。ただし、英語での授業を希望する学生がいたときは、英語のクラスを別途開講する。 This course is taught in Japanese. However, when there are students who prefer to be taught in English rather than in Japanese, another class in English will be opened and scheduled for them. |
No. | 回(日時) /Time (date and time) |
主題と位置付け(担当) /Subjects and instructor's position |
学習方法と内容 /Methods and contents |
備考 /Notes |
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該当するデータはありません |
Active learning 1-1 /主体的学修(予復習,反転授業,小テスト,振り返り 等) |
宿題としてテーマ毎にレポートを課す。 Reports are assigned for homework in all themes for reviewing class contents. |
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Active learning 1-2 /上記項目に係るALの度合い |
50%超 |
Active learning 2-1 /対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等) |
レポートの内容を議論し、テーマに対する理解を深める。 The contents of the reports are discussed in the classroom to deepen the understandings of the themes. |
Active learning 2-2 /上記項目に係るALの度合い |
15%~50% |
Active learning 3-1 /深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等) |
本コースは、金融・電力・交通といった社会基盤の最新事例を通じで情報科学に関する知識を取得することを期待する。 This course challenges students to acquire knowledge about information science and technology through considering latest case studies in critical infrastructures such as banking and finance, power distribution, and transportation. |
Active learning 3-2 /上記項目に係るALの度合い |
15%未満 |