授業情報/Course information

開講学期/Course Start 2018年度/Academic Year  前期/First
開講曜限/Class period 他/Oth.
授業区分/Regular or Intensive 実習
対象学科/Department 生産システム工学系専攻
対象学年/Year 1年,2年
授業科目区分/Category 博士前期課程 大学院自専攻科目
必修・選択/Mandatory or Elective 選択
授業方法/Lecture or Seminar 演習
授業科目名/Course Title 学外インターンシップ(長期)(先進マテリアル)
単位数/Number of Credits 2.0
担当教員名/Lecturer 澤口直哉(機械航空創造系学科材料工学コース)
時間割コード/Registration Code MP260
連絡先/Contact 澤口直哉(Y607 / 0143-46-5673 / nasawa(at mark)mmm.muroran-it.ac.jp)
オフィスアワー/Office hours 澤口直哉(月曜日 16:15-18:00)
更新日/Date of renewal 2018/03/20
授業のねらい
/Learning Objectives
社会との密接な接触を通じて,自己の適性および職業選択の方向性を把握するとともに,専門領域についての実証能力と学習意欲の向上を図る.
This course aims to cultivate students' understanding of significance of key technologies for composing systems and relations between technology elements and systems.
到達度目標
/Outcomes Measured By:
1. 企業等での実習を経験することによって,専門知識を実際に生かすことができる.
2. 実社会における仕事を経験することによって,自己の適性を判断することができ,将来の進路決定にとって参考となる.
1. Expertise can be actually made the best use of by experiencing the practice such as the enterprises.
2. Own aptitude can be judged by experiencing work in the world, and it becomes reference for the course decision in the future.
授業計画
/Course Schedule
夏季休暇等の長期休暇中に学外の企業にて実習を行ない,4週間程度以上の就業体験を積むものとする.
詳細は,コース教員のインターンシップ計画に従って行われる.
A student will be assigned to experience on-the-job training at a private sector for four weeks or more, under practical research, development, design, and manufacturing environments supported by definite objectives.
成績評価方法
/Grading Guidelines
実習先による評価及び所定の実習報告書の提出により評価する.100点満点で60点以上を合格とする.
A student is required to write a report about the planning, methods and procedures, status of progress, and 60 points or more are accepted by the total 100 point full marks.
履修上の注意
/Notices
「学生教育研究災害傷害保険」ならびに「インターンシップ等賠償責任保険」に加入すること.
インターンシップは、受け入れ相手先との信頼関係の上で実施されるので、受講者は周到な計画を立案すること.また、経費の負担が発生する場合もあるので,受け入れ先との交渉を確実に行う必要がある.
単位認定に必要となる最低の実習期間があるので,コース教員とよく相談すること.
Please join ‘Student education research disaster casualty insurance’ and ‘Public liability policy such as internships’.
The student must plan the well-laid plan because the internship is executed on mutual trust with the other party of the acceptance. Moreover, it is necessary to negotiate surely with the receiver because the load of expenditure might be generated.
Consult well with the course teacher because the needed lowest practice period is in the unit recognition.
教員メッセージ
/Message from Lecturer
大学での講義等では経験できない,就業体験をするいい機会である.学生諸君の積極的な参加を希望する.
It is a good chance to do the starting work experience that cannot be experienced by the lecture at the university etc. Positive participation of student various sports is hoped for.
学習・教育目標との対応
/Learning and Educational Policy
・複雑な科学・技術問題の分析能力と問題解決能力を備えた技術者を養成する.
・複雑な課題に対するエンジニアリング・デザイン能力と研究能力を備えた技術者を養成する.
・論理的な試行を展開し,それを他者へ的確に伝えることができるとともに,他者の意見を理解することのできる国際的なコミュニケーション能力をもった技術者を養成する.
・The engineer who had the capacity for the analysis and the problem-solving ability of a complex science and a technological problem is trained.
・The engineer who had the engineering design ability and his research competency to a complex problem is trained.
・A logical trial is developed, others can be told it adequately, and the engineer who has international communications skills in which others' opinions can be understood is trained.
備考
/Notes
この授業は日本語で行う。
This subject will be taught in Japanese.
No. 回(日時)
/Time (date and time)
主題と位置付け(担当)
/Subjects and instructor's position
学習方法と内容
/Methods and contents
備考
/Notes
該当するデータはありません
Active learning 1-1
/主体的学修(予復習,反転授業,小テスト,振り返り 等)
特になし
Active learning 1-2
/上記項目に係るALの度合い
該当なし
Active learning 2-1
/対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等)
先方で実施する業務に含まれていると考えられる。
Active learning 2-2
/上記項目に係るALの度合い
50%超
Active learning 3-1
/深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等)
先方で実施する業務に含まれていると考えられる。
Active learning 3-2
/上記項目に係るALの度合い
50%超