開講学期/Course Start | 2018年度/Academic Year 前期/First |
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開講曜限/Class period | 木/Thu 5,木/Thu 6 |
授業区分/Regular or Intensive | 週間授業 |
対象学科/Department | 生産システム工学系専攻ロボティクスコース |
対象学年/Year | 1年,2年 |
授業科目区分/Category | 博士前期課程 大学院自専攻科目 |
必修・選択/Mandatory or Elective | 選択 |
授業方法/Lecture or Seminar | 講義 |
授業科目名/Course Title | ロボティクス特論 |
単位数/Number of Credits | 2.0 |
担当教員名/Lecturer | 水上 雅人(機械航空創造系学科機械システム工学コース) |
時間割コード/Registration Code | MP206 |
連絡先/Contact | 水上 雅人(B314,m-mizukami@mmm.muroran-it.ac.jp) |
オフィスアワー/Office hours | 水上 雅人(木曜日:16:30 - 17:30) |
更新日/Date of renewal | 2018/03/12 |
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授業のねらい /Learning Objectives |
現在我が国は,少子化による人口減少と労働力減少が進行しており,国全体の生産性や収益力を将来的に維持・向上する上で,イノベーションを起こせる人材の育成が求められている.その担い手として,高度な専門教育を受けている大学院修了者が有望である.また,ロボット分野は我が国が世界をリードしており,イノベーションを最も期待できる分野の1つである. ここでは,従来の大学院の授業には無い新しい試みとして,ロボットに関連した新規事業を提案するワークショップを取り入れる.受講生の若い感性を生かして,最新技術をベースにした新しい事業を考え提案することで,社会に受け入れられる技術とはどんなものかを具体的に考える. 最初の導入部として,ロボットの仕組みを理解し,得意とするスキル,苦手とするスキルを 明らかにすることで,現在のロボット技術の限界を学ぶ.更に,今後ロボットの活躍が期待できる分野と,そこで求められる能力について議論する. These days, the population decline and labor shortages progress due to the low birthrate in Japan. It is important to foster the human resource which can promote the innovation, in order to maintain and increase the productivity and profitability of whole country in the future. The master course graduates who have received the higher education are the promising candidates responsible for the innovation. Our country is leading the world in robot field, which is one of the most expected fields to promote the innovation. This lecture introduces the workshop that participants propose new business related to the robot. This is a new attempt that is no other conventional class in the graduate school. The participants propose the new business based on latest technology by making use of sensibility of youth, and consider how the proposed technology is accepted in the society. Firstly, as an introduction, the aim of this course is to understand a mechanism of robots, to make their good skill or bad skill clear, and to learn a technological limitation of the present robotics. Then, we discuss which fields the robots are used efficiently in future and abilities for them to have. |
到達度目標 /Outcomes Measured By: |
1.ロボットに関する最新技術,社会状況,ビジネストレンドについて検索,調査,整理し,企画 立案に用いることができる. 2.上記1を応用して,新しい製品やサービスの考案,新しい価値の提案をできる 3.たくさんの情報やアイデアを整理,分類し,どのようにすれば事業として成立できるか考えることができる. 4.考えた事業を提案書にまとめて,説明することができる. 5.ロボット技術の現状を理解し説明できる. *1 To search and arrange new technologies, social condition, and business trend in the near future. Then, to utilize them for planning. *2 To design new products and services, and to propose new value of them by applying the previous item. *3 To rearrange and classify a lot of information and ideas, and to consider how to establish the business plan from them. *4 To make proposal report from the business plan and explain it. *5 To understand present situation of robot technology and explain its issues. |
授業計画 /Course Schedule |
総授業時間数(実時間):22.5時間 1回目 ガイダンス,授業の進め方説明 2回目 ロボット技術の最新動向 3回目 ワークショップ全体説明,調査方法と予兆情報シートの説明 4-5回目予兆情報シートの作成・発表 6-7回目アイデアカードの作成 8-9回目 アイデア素案の発表 10-13回目 アイデアのクラスタリング,事業の立案 14-15回目 事業提案の発表と質疑応答, 事業提案の改善とレポート作成 ・ワークショップにおける技術調査,予兆情報シート,アイデアカード作成は, 宿題として課される.十分に自己学習をすること Total hours 22.5hrs No.1 Guidance, explanation of the curriculum No.2 A new trend in robot technology No.3 Introduction of workshop. Explanation of survey method and symptom information sheet No.4-5 Making and presentation of sign information sheets No.6-7 Making Idea cards No.8-9 Presentation of draft idea No.10-13 Clustering of the ideas and planning of business No.14-15 Presentation of business plan and its improvement ・In the workshop, a technical investigation, a symptom information sheet and making idea cards are assigned as homework. Self learning is essential with the submitted homework. |
参考書等 /Required Materials |
ロボット学創成 井上博允 [ほか] 著 岩波書店 2004(ISBN:4000112414) |
教科書・参考書に関する備考 |
特定の教科書は使用しない.講義の中で参考文献等を適宜紹介する. No specific textbook is used. We will give some related materials to the students |
成績評価方法 /Grading Guidelines |
到達度目標1は予兆情報シートで評価します.(10点) 到達度目標2はアイデアカードで評価します.(20点) 到達度目標3は事業の提案で評価します.(20点) 到達度目標4は事業案の発表と質疑応答を評価します.(30点) 到達度目標5は事業案レポートを提出し,その内容で評価します.(20点) 100点満点中60点以上を合格とする. The score of each student is evaluated by examination (100%). A grade of more than 60 is accepted for a credit. For objective 1, the score of 10% is evaluated by the symptom information sheets. For objective 2, the score of 20% is evaluated by the idea cards. For objective 3, the score of 20% is evaluated by the business plan proposal. For objective 4, the score of 30% is evaluated by presentation and discussion of the busine ss plan. For objective 5, the score of 20% is evaluated by report sheet. |
履修上の注意 /Notices |
*無断欠席,遅刻は減点対象とする *不合格者は再履修とする.再試験は行わない. *授業の変更や緊急時の連絡は授業中またはA棟2階機械系掲示板で通知をする *協力いただく企業様とは,機密に関することはお互いにやりとりせず,秘密にしておきたいことは口外しない契約(NCA契約)を結ぶ.詳しい事を知りたい人は担当教官まで問い合わせのこと. * Some points will be deducted for an absence without notice or tardiness. * Unsuccessful students needs to take a course again. We do not provide reexamination. * Schedule change about this class is informed at the bulletin board on the second floor of building A or during class. * Our university will make a NCA contract with the cooperating company, which does not exchange confidential information and does not mention the information to be kept secret. |
学習・教育目標との対応 /Learning and Educational Policy |
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備考 /Notes |
この授業は主に日本語で行う. Japanese language is mainly used for this lecture. |
No. | 回(日時) /Time (date and time) |
主題と位置付け(担当) /Subjects and instructor's position |
学習方法と内容 /Methods and contents |
備考 /Notes |
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該当するデータはありません |
Active learning 1-1 /主体的学修(予復習,反転授業,小テスト,振り返り 等) |
ワークショップにおける技術調査,予兆情報シート,アイデアカード作成は, 宿題として課される.十分に自己学習をすること In the workshop, a technical investigation, a symptom information sheet and making idea cards are assigned as homework. Self learning is essential with the submitted homework. |
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Active learning 1-2 /上記項目に係るALの度合い |
15%~50% |
Active learning 2-1 /対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等) |
ワークショップでは,各自の調査結果,検討結果をグループで議論し,全体でプレゼンテーションを行う In the workshop, investigation and examination results of each member are discussed and presented in whole members. |
Active learning 2-2 /上記項目に係るALの度合い |
15%~50% |
Active learning 3-1 /深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等) |
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Active learning 3-2 /上記項目に係るALの度合い |
該当なし |