授業情報/Course information

開講学期/Course Start 2018年度/Academic Year  前期/First
開講曜限/Class period 他/Oth.
授業区分/Regular or Intensive 実習
対象学科/Department 各専攻共通
対象学年/Year 1年,2年
授業科目区分/Category 博士前期課程 大学院副専修科目
必修・選択/Mandatory or Elective
授業方法/Lecture or Seminar 演習
授業科目名/Course Title 短期インターンシップM/Short-term Internship M
単位数/Number of Credits 1.0
担当教員名/Lecturer 松本ますみ(学部)
時間割コード/Registration Code MP172
連絡先/Contact 松本ますみ(Q509 0143-46-5817, m-matsumoto@mmm.muroran-it.ac.jp)
オフィスアワー/Office hours 松本ますみ(オフィスアワー 火曜日5.6限)
更新日/Date of renewal 2018/03/22
授業のねらい
/Learning Objectives
社会との密接な接触を通じて,自己の適性および職業選択の方向性を把握させるとともに,専門領域についての実務能力および学習意欲の向上を図る。
Through close contact with the society, it is important for the student to grasp directionality of fitness of the self and the occupation choice and plan improvement of the ability about the specialized domain for business and the learning will.
到達度目標
/Outcomes Measured By:
1. 実務の現場で行われている専門領域の職務を理解し説明できる。
2. 自己の適性と職業選択の方向性を把握し、自分の意見をまとめることができる。
3. 大学における学習内容の位置づけを実務に照らし合わせて説明することができる。
4. 実習内容をまとめることができるとともに、相手に対して説明することができる。
1. To give an explanation that it is understood about the duties of a specialty domain performed on the site of the business.
2. To grasp fitness of the self and directionality of the occupation choice and can compile one's opinion.
3. To explain the positioning of the learning contents in the university in light of business.
4. To gather up training contents and to explain it for a partner.
授業計画
/Course Schedule
総授業時間数(実時間);80時間
1. 受入れ先機関における実習(原則として3年次夏季休業期間中の2週間程度)
2. 学外実習報告書の作成
3. インターンシップ報告会におけるプレゼンテーション
Total school hour (real time), 80 hours
1. Training (around two weeks during a suspension of business period as a general rule in the summer in 3 annual) in the acceptance company
2. Making of  training report
3. Presentation in the internship briefing session
教科書・参考書に関する備考 実習先の資料を参考する。
Students are requested to make reference of documents of the training in acceptance company.
成績評価方法
/Grading Guidelines
60点以上を合格とする.その成績は,学外実習評定書30 %,学外実習報告書40 %,報告会におけるプレゼンテーション内容30 %の割合で評価する.不合格の場合には再提出された報告書,再発表の内容および評定書で再評価する.
Pass line will be 60 points or more. The results at the rate of 30% of training company evaluation, training report 40%, presentation contents 30% in the briefing session. In the case of failure, writing report and presentation again.
履修上の注意
/Notices
実習期間中は,受入れ先機関の規則等を遵守するとともに,受け入れ先実習担当者の指導,監督及び助言等に従って,所定の実習に専念すること。
During the training period, it is important  for the student to keep the rules of the acceptance company and to obey the instruction, supervision and advice of the acceptance training person in charge, while devoting themselves to appointed training.
教員メッセージ
/Message from Lecturer
土木の実務を実際に学ぶことができ、職業選択の方向性を把握することができるので、積極的な履修を期待します。なお、学外実習を履修する場合には、「学外実習の心得」を十分に理解してから実習に取組むこと。また、自分自身で実習の目的を設定し、その目的を達成できるように実習に取組むこと。
The student is expected active in study because the student can really learn the reality of business of engineering works and can grasp directionality of the occupation choice. In addition, students are deemed to work on training after understanding "knowledge of the non-member training" enough. In addition, students should set a purpose of the training by oneselves and work to achieve the purpose.
学習・教育目標との対応
/Learning and Educational Policy
公共システム工学専攻の教育目標
○(3)コミュニケーション能力
○(4)公共政策の立案能力

Educational target of the public systems engineering specialty
○(3)Communicative competence
○(4)Ability for drafting of the public policy
備考
/Notes
使用言語は日本語です。 Japanese is the class language.
No. 回(日時)
/Time (date and time)
主題と位置付け(担当)
/Subjects and instructor's position
学習方法と内容
/Methods and contents
備考
/Notes
該当するデータはありません
Active learning 1-1
/主体的学修(予復習,反転授業,小テスト,振り返り 等)
事前に実習企業の予習、準備
Active learning 1-2
/上記項目に係るALの度合い
50%超
Active learning 2-1
/対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等)
実際のインターンシップで担当者やそのグループとの活発なディスカッション
Active learning 2-2
/上記項目に係るALの度合い
50%超
Active learning 3-1
/深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等)
インターンシップで学んだことと理論とのすり合わせ、応用。
Active learning 3-2
/上記項目に係るALの度合い
50%超