授業情報/Course information

開講学期/Course Start 2018年度/Academic Year  前期/First
開講曜限/Class period 水/Wed 1,水/Wed 2
授業区分/Regular or Intensive 週間授業
対象学科/Department 環境創生工学系専攻化学生物工学コース
対象学年/Year 1年,2年
授業科目区分/Category 博士前期課程 大学院自専攻科目
必修・選択/Mandatory or Elective 選択
授業方法/Lecture or Seminar 演習
授業科目名/Course Title 環境生化学特論
単位数/Number of Credits 2.0
担当教員名/Lecturer 長谷川  靖(応用理化学系学科バイオシステムコース)
時間割コード/Registration Code MP108
連絡先/Contact 長谷川 靖(H207、0143-46-5745、hasegawa@mmm.muroran-it.ac.jp)
オフィスアワー/Office hours 長谷川 靖(金曜日 9時~10時, Friday 9:00-10:00)
更新日/Date of renewal 2018/03/20
授業のねらい
/Learning Objectives
本講義では、環境問題をバイオ技術を用いて改善するための手法についてとりあげ、バイオ技術の手法とその原理について学ぶ
This course focuses on environmental biochemistry. Human activities have led to the pollution of the environment, particularly in water and the air. In this lesson, the biochemical technology to improve environment will be discussed. Particularly we will deal with genetic and protein enigineering technology.
到達度目標
/Outcomes Measured By:
環境問題の現状について理解するとともに、バイオ技術の原理の方法、原理について理解する。
Understandings of environmental problems and the methods and principals of biotechnology to improve environment are focused.
授業計画
/Course Schedule
1週目 授業の進め方
2~4週目 環境問題とは
5~9週目 環境問題を改善するためのバイオ技術 タンパク質工学
10~14週目 環境問題を改善するためのバイオ技術 遺伝子工学
15週目 まとめ

1, Introduction for this subject
2-4, Environmental problems
5-9. Biotechnology to improve environment quality: methods and principles of protein engineering technology
10-14 Biotechnology to improve environment quality: methods and principles of gene engineering technology
15 Summary
成績評価方法
/Grading Guidelines
レポートで評価し、60点以上を合格とする。
The score is evaluated by reports. A grade of more than 60 is accepted.
学習・教育目標との対応
/Learning and Educational Policy
備考
/Notes
この授業は日本語で行う。
This subject will be taught in Japanese.
No. 回(日時)
/Time (date and time)
主題と位置付け(担当)
/Subjects and instructor's position
学習方法と内容
/Methods and contents
備考
/Notes
該当するデータはありません
Active learning 1-1
/主体的学修(予復習,反転授業,小テスト,振り返り 等)
小テストを実施するので復習をおこなうこと
Active learning 1-2
/上記項目に係るALの度合い
15%~50%
Active learning 2-1
/対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等)
Active learning 2-2
/上記項目に係るALの度合い
該当なし
Active learning 3-1
/深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等)
Active learning 3-2
/上記項目に係るALの度合い
該当なし