開講学期/Course Start | 2018年度/Academic Year 前期/First |
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開講曜限/Class period | 水/Wed 3 , 水/Wed 4 |
授業区分/Regular or Intensive | 週間授業 |
対象学科/Department | |
対象学年/Year | 1年 , 2年 |
授業科目区分/Category | 博士前期課程 大学院自専攻科目 |
必修・選択/Mandatory or Elective | 選択 |
授業方法/Lecture or Seminar | |
授業科目名/Course Title | 環境生物工学特論 |
単位数/Number of Credits | 2 |
担当教員名/Lecturer | 庭山聡美 (応用理化学系学科バイオシステムコース) |
時間割コード/Registration Code | MP107 |
連絡先/Contact | |
オフィスアワー/Office hours |
更新日/Date of renewal | 2018/03/09 |
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授業のねらい /Learning Objectives |
微生物は、地球上の様々なところでその環境特性に適した生理的性質を有して存在し、環境浄化や環境保全に大きな役割を果たしている。これら、微生物の機能を利用した排水処理やバイオレメディエーション技術の解説を行うと共に環境保全に微生物を用いることの有用性と問題点についても講義をする。 A microbe has physiological character suitable for the environmental capability, existed in various places on the earth, and has played the large role in an environmental clean-up or environmental conservation. In this class, we are going to discuss the function of microbes in the subject of wastewater treatment and bioremediation technology. In addition, the usefulness and problem in usage of microorganisms on environmental conservation will be discussed. |
到達度目標 /Outcomes Measured By: |
1. 排水処理、特に活性汚泥(活性スラッジとも言う)による処理法を理解することができる(30%)。 2.有害性の有機炭素化合物の生物的な分解メカニズムを理解することができる(30%)。 3.バイオレメディエーション技術の基礎と応用を理解することができる(40%)。 1. Understandings of waste water treatment method, especially about activated sludge (30%). 2. Understandings of biological degradation mechanism of hazardous chlorinated organic compounds (30%). 3. Understandings of basic theory and application of bio-remediation technology (40%). |
授業計画 /Course Schedule |
総授業時間数(実時間): 24時間 1週目 環境微生物工学で何を学ぶか 2週目 活性汚泥法の概念と分類 3週目 活性汚泥法に関与する微生物 4週目 活性汚泥処理装置の設計 5週目 バイオレメディエーション:定義と応用 6週目 バイオレメディエーション:原位置処理法 7週目 微生物による有害物質の分解:有機塩素化合物 8週目 微生物による有害物質の分解:難分性有機炭素化合物 9週目 水質分析法(BOD) 10週目 水質分析法(COD) 11週目 生物膜とは何か 12週目 水道管路中の生物膜の特徴 13週目 塩素消毒後の微生物の再増殖問題 14週目 先端環境バイオテクノロジー 15週目 Presentation about Environmental Microbiology in English The 1st week What is Environmental Microbiology and Biotechnology? The 2nd week Concept of an activated sludge method, and its classification The 3rd week Microbes which involved in an activated sludge The 4th week Design of activated sludge process The 5th week Bioremediation: definition and application The 6th week Bioremediation: in situ and on situ methods The 7th week Degradation of toxic compounds by microbes: chlorinated organic compounds The 8th week Degradation of toxic compounds by microbes: recalcitrant organic compounds The 9th week Water analysis method (BOD) The 10th week Water analysis method (COD) The 11th week What is Biofilm? The 12th week The feature of Biofilm in a water distribution system The 13th week Regrowth problem of microbes after chlorination The 14th week New trend of environmental biotechnology The 15th week Presentation about Environmental Microbiology in English |
教科書・参考書に関する備考 |
[教科書] 教科書は指定しませんが、課題の調査には多くの論文や成書を参照する必要があります。 Although no text books are specified, many papers and books are necessary to research on each theme. [備 考] 配布資料 (日本語及び英語) Handouts will be provided in English or Japanese. The handout will be prepared in both Japanese and English. |
成績評価方法 /Grading Guidelines |
60点以上を合格とする。その成績は、出席40%、プレゼンテーション(30%)とレポート等の提出物(30%)の割合で評価する。プレゼンテーションは英語で行う。 The passing grade is 60% or higher than 60% of the total point (100%). The grade will be assigned based on attendance (40%), presentation (30%), and paper reports (30%). 各到達度目標の評価方法は、 目標1.プレゼンテーションにおいて質疑応答の内容で評価する。 目標2.プレゼンテーションにおいて質疑応答の内容で評価する。 目標3.プレゼンテーションにおいて質疑応答の内容で評価する。 Outcomes will be evaluated by the quality of questions and answers in the presentation. |
履修上の注意 /Notices |
再試験は行わないので、不合格者は再履修すること。 |
教員メッセージ /Message from Lecturer |
微生物関連書籍を参考とし、微生物関連技術用語の意味を理解したうえ、講義を受けることが望ましい。また、レポートの分量が多いので環境微生物に関する諸知識を深めたい意欲のある人の受講が望ましい。 It is desirable to attend a lecture after understanding related term regarding microorganisms using microbes-related books. Moreover, strongly motivated person who wants to deepen the knowledge about an environmental microorganism is desirable as many quantities of reports will be given through this class. |
学習・教育目標との対応 /Learning and Educational Policy |
(1)分析・解決能力 Ability for analysis and solution of problems (2)化学及び生物工学に関する専門的な知識と技術を修得 Obtaining of knowledge and technologies pertaining to chemical and biological engineering |
関連科目 /Related course |
環境生物工学 Environmental Biotechnology |
備考 /Notes |
本講義は、日本語での授業が基本になっているが、発表に関しては英語て行うので準備に時間かける必要がある。 This class will be taught in Japanese and partially in English. |
No. | 回(日時) /Time (date and time) |
主題と位置付け(担当) /Subjects and instructor's position |
学習方法と内容 /Methods and contents |
備考 /Notes |
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該当するデータはありません |
Active learning 1-1 /主体的学修(予復習,反転授業,小テスト,振り返り 等) |
Please do not forget practice and review because we practice exercises as appropriate in class. |
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Active learning 1-2 /上記項目に係るALの度合い |
15%~50% |
Active learning 2-1 /対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等) |
Not applicable |
Active learning 2-2 /上記項目に係るALの度合い |
該当なし |
Active learning 3-1 /深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等) |
Class will be conducted based on basic knowledge studied in microbiology science and environmental biotechnology |
Active learning 3-2 /上記項目に係るALの度合い |
該当なし |