開講学期/Course Start | 2017年度/Academic Year 後期/Second 3rd Qt,4th Qt |
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開講曜限/Class period | 木 /Thu 11 , 木 /Thu 12 |
授業区分/Regular or Intensive | 実習 |
対象学科/Department | 各専攻共通 |
対象学年/Year | 1年,2年 |
授業科目区分/Category | 博士前期課程 大学院副専修科目 |
必修・選択/Mandatory or Elective | 選択 |
授業方法/Lecture or Seminar | 演習 |
授業科目名/Course Title | 日本語MC2/Japanese MD:Advanced |
単位数/Number of Credits | 1.0 |
担当教員名/Lecturer | 山路 奈保子(学部) |
時間割コード/Registration Code | SP165 |
連絡先/Contact | 山路 奈保子(yamaji@mmm.muroran-it.ac.jp) |
オフィスアワー/Office hours | 山路 奈保子(授業時間以外は原則として対応可) |
更新日/Date of renewal | 2017/09/21 |
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授業のねらい /Learning Objectives |
日本語によるスピーチの基本的な技能を身につける This course is designed to develop international students’ basic skills in public speaking |
到達度目標 /Outcomes Measured By: |
1. おおぜいの人の前で、日本語で、まとまりのある話をすることに慣れる 2. 聞きやすい声の大きさ、話すスピード、発音でスピーチができるようになる 3. 聞く人の興味を引き、理解しやすいようにスピーチを構成することができるようになる 1. To become experienced in giving a structured talk in Japanese to a group of people. 2. To learn to control the speed, loudness, and pronunciation of your talk so that it will be easily understood by the audience. 3. To learn to edit the content of your talk so that it will win the audience’s attention and appreciation. |
授業計画 /Course Schedule |
総授業時間数22.5時間 1.1分で自己紹介 2-3.原稿なしで話す 4.自分の経験について話す 5.ビブリオバトルの紹介:目的と方法および効果 6-8.ビブリオバトルに挑戦 9.自分のスピーチを振り返る(1) 10.あらたまった話し方 11.専門を説明するプレゼンテーション(1) 12.専門を説明するプレゼンテーション(2) 13.専門を説明するプレゼンテーション(3) 14.自分のスピーチを振り返る(2) 15.まとめ 1.Giving self introduction in 1 minutes 2-3. Talking without notes 4. Describing your experiences 5. Introduction of the aim, procedures and expected effects of a “Bibliobattle” 6-8. Let’s take part in a Bibliobattle 9. Review of your own talk 1 10. Formal way of speaking 11-13. Giving a presentation on one’s specialty 14. Review of your own talk 2 15. Comprehensive review and feedback |
成績評価方法 /Grading Guidelines |
授業中に行うスピーチとプレゼンテーションにより評価する 100点満点中60点以上を合格点とする The grades are assessed according to the performance in talks and presentations A credit is given for 60% and over |
履修上の注意 /Notices |
日本語能力試験N3レベル以上の日本語力を有すること。 授業には80%以上出席すること。 The participant is required to have knowledge and command of JLPT N3 Level Japanese or above, and at least 80% of attendance. |
学習・教育目標との対応 /Learning and Educational Policy |
JABEEの学習・教育目標との関連 日本語による論理的な記述力、口頭発表力、討議等のコミュニケーション能力および国際的に通用するコミュニケーション基礎能力 |
関連科目 /Related course |
日本語MA、日本語MB、日本語MD、異文化交流MB |
備考 /Notes |
この授業は日本語で行う This subject will be taught in Japanese |
No. | 回(日時) /Time (date and time) |
主題と位置付け(担当) /Subjects and instructor's position |
学習方法と内容 /Methods and contents |
備考 /Notes |
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該当するデータはありません |
Active learning 1-1 /主体的学修(予復習,反転授業,小テスト,振り返り 等) |
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Active learning 1-2 /上記項目に係るALの度合い |
該当なし |
Active learning 2-1 /対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等) |
クラス全体に対するプレゼンテーションの準備活動として、少人数グループ内でプレゼンテーションを行い内容や印象について批評しあう Students give a tentative presentation and examine the contents / expressions mutually before giving the complete version. |
Active learning 2-2 /上記項目に係るALの度合い |
50%超 |
Active learning 3-1 /深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等) |
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Active learning 3-2 /上記項目に係るALの度合い |
該当なし |