開講学期/Course Start | 2017年度/Academic Year 後期/Second 3rd Qt,4th Qt |
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開講曜限/Class period | 水 /Wed 9 , 水 /Wed 10 |
授業区分/Regular or Intensive | 実習 |
対象学科/Department | 各専攻共通 |
対象学年/Year | 1年,2年 |
授業科目区分/Category | 博士前期課程 大学院副専修科目 |
必修・選択/Mandatory or Elective | 選択 |
授業方法/Lecture or Seminar | 演習 |
授業科目名/Course Title | 日本語MB2/Japanese MC:Intermediate-Advanced |
単位数/Number of Credits | 1.0 |
担当教員名/Lecturer | 山路 奈保子(学部) |
時間割コード/Registration Code | SP164 |
連絡先/Contact | 山路 奈保子(yamaji@mmm.muroran-it.ac.jp) |
オフィスアワー/Office hours | 山路 奈保子(授業時間以外は原則として対応可) |
更新日/Date of renewal | 2017/09/21 |
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授業のねらい /Learning Objectives |
さまざまな作文課題を通して、日本語を書く力をのばす。また文章に使われる日本語の語彙や表現を学ぶ。 This subject is designed for international graduate students to develop Japanese writing skills by a variety of writing practices in the class. It also aims to enlarge students’ Japanese vocabulary . |
到達度目標 /Outcomes Measured By: |
1.日本語の文章によく使われる表現を理解し、適切に使えるようになる。 2.経過や変化、比較、原因や結果、データの説明など目的に合う論理的な文章が書ける。 3.日本語でパワーポイントの資料を作り、発表する。 1. Understanding of typical sentence patterns, phrases and expressions used in Japanese writing. 2. Writing different types of logical texts such as description of process, comparison, course and effect, interpretation of data. 3. Making a Power Point presentation in Japanese. |
授業計画 /Course Schedule |
授業時間数 22.5時間 1 日本語のライティングの基礎 (1) 2 日本語のライティングの基礎 (2) 3 場所や行き方について説明する (1) 4 場所や行き方について説明する (2) 5 経過や変化について説明する (1) 6 経過や変化について説明する (1) 7 原因や結果について説明する (1) 8 原因や結果について説明する (2) 9 比較して説明する (1) 10 比較して説明する (2) 11 データについて説明する (1) 12 データについて説明する (2) 13 パワーポイントの作成と発表 (1) 14 パワーポイントの作成と発表 (2) 15 学習のまとめ Total hours 22.5hrs 1 How to write Japanese sentences? (1) 2 How to write Japanese sentences? (2) 3 Place and direction (1) 4 Place and direction (2) 5 Process and Change (1) 6 Process and Change (2) 7 Cause and effect (1) 8 Cause and effect (1) 9 Comparison (1) 10 Comparison (2) 11 Explanation about data (1) 12 Explanation about data (2) 13 Power Point in Japanese (1) 14 Power Point in Japanese (2) 15 Review of the course |
参考書等 /Required Materials |
留学生と日本人学生のためのレポート・論文表現ハンドブック 二通信子 [ほか] 著 東京大学出版会 2009(ISBN:9784130820165)
科学技術日本語案内 山崎信寿 [ほか] 著 慶應義塾大学出版会 2002(ISBN:4766409329) |
教科書・参考書に関する備考 |
初回授業でコース全体の教材を配付する。 A course material is distributed in the first class. |
成績評価方法 /Grading Guidelines |
作文課題により評価する。 100点満点中60点以上を合格点とする。 The score of each student is evaluated by writing assignments. A grade of more than 60 is accepted for a credit. |
履修上の注意 /Notices |
日本語能力試験N3レベル程度以上の日本語力が必要です。 授業には80%以上出席し、作文課題を提出してください。 Higher than JLPT N3 level of Japanese language proficiency is required to register for this course. Students have to attend more than 80% of classes and submit every writing assignment. |
教員メッセージ /Message from Lecturer |
この授業で、興味深い話題についてのいろいろな作文課題に取り組んで、大学での学習や研究に必要な書く力を伸ばしましょう。 I hope you improve your academic writing skills working through a various writing tasks about interesting topics in this class. |
学習・教育目標との対応 /Learning and Educational Policy |
・JABEEの学習・教育目標との関連 日本語による論理的な記述力、口頭発表力、討議等のコミュニケーション能力および国際的に通用するコミュニケーション基礎能力 |
関連科目 /Related course |
日本語MA、日本語MC、日本語MD、異文化交流MA |
備考 /Notes |
この授業は日本語で行う This course will be taught in Japanese |
No. | 回(日時) /Time (date and time) |
主題と位置付け(担当) /Subjects and instructor's position |
学習方法と内容 /Methods and contents |
備考 /Notes |
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該当するデータはありません |
Active learning 1-1 /主体的学修(予復習,反転授業,小テスト,振り返り 等) |
授業での学習をもとに、課題作文を作成する。 A writing assignment is required based on the lecture and the discussion in the class. |
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Active learning 1-2 /上記項目に係るALの度合い |
50%超 |
Active learning 2-1 /対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等) |
授業では必要に応じて、学生の作成した作文をグループまたはクラス全体で検討し、文章の構成や表現について学ぶ。 Students’ essays are occasionally introduced in the group or the class to discuss for good writing. |
Active learning 2-2 /上記項目に係るALの度合い |
15%~50% |
Active learning 3-1 /深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等) |
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Active learning 3-2 /上記項目に係るALの度合い |
該当なし |