開講学期/Course Start | 2017年度/Academic Year 前期/First 1st Qt,2nd Qt |
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開講曜限/Class period | 月 /Mon 3 , 月 /Mon 4 |
授業区分/Regular or Intensive | 週間授業 |
対象学科/Department | 各専攻共通 |
対象学年/Year | 1年,2年 |
授業科目区分/Category | 博士前期課程 大学院副専修科目 |
必修・選択/Mandatory or Elective | 選択 |
授業方法/Lecture or Seminar | 演習 |
授業科目名/Course Title | 文化間コミュニケーション/Intercultural Communication |
単位数/Number of Credits | 2.0 |
担当教員名/Lecturer | M,クラウゼ=小野(学部) |
時間割コード/Registration Code | SP117 |
連絡先/Contact |
M,クラウゼ=小野(クラウゼ小野 マルギット Q-610 0143-46-5839 k-ono@mmm.muroran-it.ac.jp) |
オフィスアワー/Office hours |
M,クラウゼ=小野(クラウゼ小野 マルギット 前期:月曜日の15:00~16:30。 後期:水曜日の16:15~17:45。 そのほかの時間でも研究室にいる時はいつでもどうぞ。 非常勤講師(講師室 Q301, 0143-46-5848) (中国語担当) 火曜日:加藤 木曜日:加部 金曜日:日野杉 金曜日:藤井 (ロシア語担当) 木曜日:大川 木曜日:鈴木) |
更新日/Date of renewal | 2017/03/21 |
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授業のねらい /Learning Objectives |
文化間の摩擦を生み出す背景を探りながら、自他の文化の相対化と感情に左右されない冷静な複眼的視点の獲得を目指す。 While looking at the underlying reasons for conflicts between cultures, we will try to take multilayered perspectives looking at the relativity of one's own as well as the other's culture without being overwhelmed by emotions. |
到達度目標 /Outcomes Measured By: |
ディスカッションやロールプレイ、時にはシミュレーションといった方法を用いながら、最近の経済事例に取り組むことで、 - 文化の意味とその由来。 - 文化とコミュニケーションの結びつき。 - ステレオタイプの成立理由とそれがもたらすもの。 - 異文化間の交流において起こり得ること。その際の対処方法。 等に関する認識を深め、文化間コミュニケーションの知識・能力を身につけてもらうことが本授業の目標とするところである。 Using discussions, role-play, simulations etc, and looking at recent examples of the economic world we will look at the following: - What is culture and where does it come from? - The link between culture and communication. - The reason for the forming of stereotypes and what they engender. - What can happen in intercultural exchange and how to deal with it. A deepened awareness of the above, knowledge about and the ability of intercultural communication are the main goal of this course. |
授業計画 /Course Schedule |
1.概要。 Explanation of the outline of the course will be given. 2.文化とは。その意識化。「異」に内包される問題。自己認識。 What is culture? Culture is communication and man-made. Problems of the ‘異‘ in the Japanese term ‘異文化’of intercultural communication. Keyword: self-awareness. 3.コミュニケーションとは。6種類のコンステレーション。 What is communication? Six types of constellations and their application will be explored. 4.無意識的非言語的形態の例。 The non-conscious aspects of non-verbal communication will be examined. 5.無意識的行動に見られる文化の束縛。認識の機能。価値。 The cultural constraints of our unconscious behavior patterns / Function of awareness / About ‘values’. 6.文化の認識とその説明。見える(見えない)もの。 How do we recognize and explain culture?: The visible and invisible aspects of culture. 7.集団の記憶とその機能。コミュニケーションの所産としての文化とその形成。 Collective memory and its function / Communication as culture / The making of culture. 8.自己イメージ - 他者イメージ - メタイメージ。 Encountering strangers and the unknown: Self-image - image of the other - meta-image. 9.カテゴリ。ステレオタイプと偏見。 Category - stereotype - prejudice - discrimination. Stereotypes and prejudices within us. 10.あいまいさの耐性。 To deal with uncertainty. 11.ロールディスタンス、共感、メタコミュニケーション。 Role-distance / Empathy / Meta-communication. 12-13.事例検証とその問題解決。 Analysis of case studies, exploration of possible solutions for intercultural frictions. 14.マルチ(インター)カルチュラリズム。並存と相互性。ジンテーゼとシナジー。 Multiculturalism - Interculturalism / Parallelism - Collaboration / Synthesis - Synergy. 15.まとめとセルフテスト。 Summary of what was learned and a final self test. |
成績評価方法 /Grading Guidelines |
100点満点のうち、授業への取り組み姿勢40点、提出されたレポートによる授業の理解度60点の割合で評価する。 Active participation in class count up to 40 points + the report at the end of the term which shows your understanding of the course content accounts for up to 60 points. Highest possible grade: 100 points. 60 points out of the total of 100 points are necessary to pass. |
履修上の注意 /Notices |
欠席は三回迄。No more than 3 times of absence allowed. |
教員メッセージ /Message from Lecturer |
授業が真に成立するか否かはひとえに受講者の参加意欲の有無にかかっています。積極的参加を強く希望します。 This course depends on your willingness to participate! I strongly hope for active participation!! |
学習・教育目標との対応 /Learning and Educational Policy |
この授業の修得単位は、JABEE基準1(1)の(a):地球的視点から多面的に物事を考える能力とその素養、に対応している。 電気電子工学コース・情報通信システム工学コースの学習・教育目標 「(H) 電気電子工学分野の技術が社会や環境に与える影響を考える能力を修得する。」に対応している。 |
関連科目 /Related course |
ヨーロッパの文化 |
備考 /Notes |
This course will be held in Japanese and English. |
No. | 回(日時) /Time (date and time) |
主題と位置付け(担当) /Subjects and instructor's position |
学習方法と内容 /Methods and contents |
備考 /Notes |
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