開講学期/Course Start | 2017年度/Academic Year 後期/Second 3rd Qt,4th Qt |
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開講曜限/Class period | 火 /Tue 9 , 火 /Tue 10 |
授業区分/Regular or Intensive | 週間授業 |
対象学科/Department | 情報電子工学系専攻情報システム学コース |
対象学年/Year | 1年,2年 |
授業科目区分/Category | 博士前期課程 大学院自専攻科目 |
必修・選択/Mandatory or Elective | 選択 |
授業方法/Lecture or Seminar | 演習 |
授業科目名/Course Title | 情報システム学総合特論 |
単位数/Number of Credits | 2.0 |
担当教員名/Lecturer | 須藤秀紹(情報電子工学系学科情報システム学コース) |
時間割コード/Registration Code | MQ325 |
連絡先/Contact | |
オフィスアワー/Office hours |
更新日/Date of renewal | 2017/09/21 |
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授業のねらい /Learning Objectives |
In this class, you can learn a method of brainstorming, technical writing, and presentation technique which required for engineering design project. エンジニアリングデザインに必要なブレインストーミングの技術,技術文書作成技術,プレゼンテーション技術を学びます. |
到達度目標 /Outcomes Measured By: |
The goal of this class is to get skill for creating conceptual design of information system and conduct the presentation. 情報システムの概念設計を行いプレゼンテーションできる. |
授業計画 /Course Schedule |
総授業時間数 22.5時間 (Total hours 22.5hrs) No. 1 Guidance and Introduction No. 2 Lecture form the client No. 3 Short presentation, brainstorming No. 4 Short presentation, revise proposal (1) No. 5 Short presentation, revise proposal (2) No. 6 Short presentation, introduction of system design No. 7 Short presentation, Requirement analysis No. 8 Short presentation, system design No. 9 Short presentation, interface design No. 10 Short presentation, revise interface design No. 11 Middle presentation No. 12 Revise plan No. 13 Short presentation, revise plan No. 14 Prepare presentation materials No. 15 Final presentation |
教科書・参考書に関する備考 |
教科書は指定しない。授業中に資料を配布する。 Nothing special. Lecture materials will be provided in the class. |
成績評価方法 /Grading Guidelines |
プレゼンテーション(50点)とレポート(50点)で評価する。 プレゼンテーションを行わなかった者、提出期限までにレポートの提出が無い者は、成績評価の対象とせず不合格とする. 合計点数が60点以上を合格とする. Evaluation is based on two presentations (50%) and two reports (50%). A score of 60% or better is required to pass this course. |
教員メッセージ /Message from Lecturer |
When you develop a new system, not only engineering skills and knowledges but also system designing skills are required. In this class, you can learn such skills and required knowledge through a workshop in which design a mobile App. |
学習・教育目標との対応 /Learning and Educational Policy |
Communication skill, teamwork skill, software engineering |
関連科目 /Related course |
Advanced Media Engineering A. However, you should not necessarily take it. |
備考 /Notes |
This class will be taken place in Japanese and English. この授業は日本語で実施しますが,留学生の受講がある場合には,英語による説明とディスカッションを含みます. |
No. | 回(日時) /Time (date and time) |
主題と位置付け(担当) /Subjects and instructor's position |
学習方法と内容 /Methods and contents |
備考 /Notes |
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該当するデータはありません |
Active learning 1-1 /主体的学修(予復習,反転授業,小テスト,振り返り 等) |
毎回,授業開始時に改良案についてプレゼンテーションを実施する. |
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Active learning 1-2 /上記項目に係るALの度合い |
50%超 |
Active learning 2-1 /対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等) |
グループ作業によって新規なアイディアを形にする. |
Active learning 2-2 /上記項目に係るALの度合い |
50%超 |
Active learning 3-1 /深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等) |
これまで学習した情報科学の知識を援用して新たなシステムを提案する. |
Active learning 3-2 /上記項目に係るALの度合い |
50%超 |