授業情報/Course information

開講学期/Course Start 2017年度/Academic Year  後期/Second 3rd Qt,4th Qt
開講曜限/Class period 他 /Oth.  
授業区分/Regular or Intensive 実習
対象学科/Department 情報電子工学系専攻
対象学年/Year 1年,2年
授業科目区分/Category 博士前期課程 大学院自専攻科目
必修・選択/Mandatory or Elective 選択
授業方法/Lecture or Seminar 演習
授業科目名/Course Title 数理システム工学特別演習Ⅰ
単位数/Number of Credits 1.0
担当教員名/Lecturer 加藤正和(学部)
時間割コード/Registration Code MQ323
連絡先/Contact 加藤正和(Q404
mkato@mmm.muroran-it.ac.jp)
オフィスアワー/Office hours 加藤正和(水曜日 12:55--14:25)
更新日/Date of renewal 2017/09/21
授業のねらい
/Learning Objectives
数理科学に関する課題を研究し、問題発見能力、問題解決能力を身につける。
レポートなどの作成をとおして、文章作成能力を身につける。
セミナーにおける口頭発表をとおしてコミュニケーション能力を身につける。

The purpose of this seminar is to discuss various aspects of mathematical problems arising from vast fields of engineering. Students who attend this seminar are required to prepare their presentation each seminar and should follow the advice of the adviser.
到達度目標
/Outcomes Measured By:
1. 数理科学の課題について、問題を発見できる。
2. 問題を解決するための計画を立案でき、その計画を遂行できる。
3. 研究成果をレポートなどにまとめることができる。
4. 修士論文のテーマをみつけることができる。

1. Get ability to identify specific problems in the field of mathematical science.
2. Get ability to make plans to solve the problems and carry out the plans.
3. Get ability to compile the results of study report.
4. Get ability to find a subject of master's thesis.
授業計画
/Course Schedule
指導教員との相談により研究の計画をたて、実施する.

The plan of a research is set up and executed by the consultation with the advising teacher.
教科書・参考書に関する備考 [教科書]
指導教員が指定する。

The textbooks are assigned by the advising teacher.

[参考書]
指定教員が指定する。

The reference books are assigned by the advising teacher.
成績評価方法
/Grading Guidelines
レポートの内容、セミナーにおける口頭発表を総合的に評価する。

The score of each student is evaluated by reports and oral presentations.
学習・教育目標との対応
/Learning and Educational Policy
情報システム学コース/知能情報学コースの学習・教育目標の全ての項目に対応している。
Corresponds to all the learning/teaching objectives of Course of Computer Systemics and Course of Intelligent Informatics.
備考
/Notes
この授業は日本語で行う。
This subject will be taught in Japanese.
No. 回(日時)
/Time (date and time)
主題と位置付け(担当)
/Subjects and instructor's position
学習方法と内容
/Methods and contents
備考
/Notes
該当するデータはありません
Active learning 1-1
/主体的学修(予復習,反転授業,小テスト,振り返り 等)
十分な時間を使って予習し、セミナーを準備すること。
Enough preparation for the seminar is required.
Active learning 1-2
/上記項目に係るALの度合い
50%超
Active learning 2-1
/対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等)
正確に質問をつかんで、そして応答する能力を重視します。
The capability to grasp a question exactly and to answer is focused.
Active learning 2-2
/上記項目に係るALの度合い
50%超
Active learning 3-1
/深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等)
問題を解決するための計画を立案し、その計画を遂行できる能力を身につける。
We get ability to make plans to solve the problems and carry out the plans.
Active learning 3-2
/上記項目に係るALの度合い
50%超