授業情報/Course information

開講学期/Course Start 2017年度/Academic Year 後期/Second 第3クォーター/3rd Quarter
開講曜限/Class period 水 /Wed  7 , 水 /Wed  8 , 水 /Wed  9 , 水 /Wed  10
授業区分/Regular or Intensive 週間授業
対象学科/Department 情報電子工学系専攻電気通信システムコース
対象学年/Year 1年,2年
授業科目区分/Category 博士前期課程 大学院自専攻科目
必修・選択/Mandatory or Elective 選択
授業方法/Lecture or Seminar 講義
授業科目名/Course Title 伝送工学特論
単位数/Number of Credits 2.0
担当教員名/Lecturer 鏡  愼(情報電子工学系学科情報通信システム工学コース)
時間割コード/Registration Code MQ304
連絡先/Contact 鏡  愼(E302, 0143-46-5524, kagami@mmm.muroran-it.ac.jp)
オフィスアワー/Office hours 鏡  愼(火14:30-15:30,金14:30-15:30)
更新日/Date of renewal 2017/09/21
授業のねらい
/Learning Objectives
マイクロ波伝送に関して理解を深める
Several topics of microwave transmission are discussed.
到達度目標
/Outcomes Measured By:
次の事項について説明できること
1.伝送線路(50%)
2.マイクロ波回路解析(50%)
Students can discuss the following subjects
1.Transmission lines
2.Microwave network analysis
授業計画
/Course Schedule
第1~3回 伝送線路理論
第4~7回 導波系
第8~12回 マイクロ波回路解析
第13~15回 インピーダンス整合
No.1~3 Transmission line theory
No.4~7 Transmission lines and waveguides
No.8~12 Microwave network analysis
No.13~15 Impedance matching and tuning
教科書
/Required Text
D. M. Pozar:Microwave Engineering. 3rd Ed. Wiley, 2005
成績評価方法
/Grading Guidelines
課題レポートで評価する.100点満点中60点以上を合格とする.
Total score of reports is evaluated. A grade of more than 60 is accepted for a credit.
学習・教育目標との対応
/Learning and Educational Policy
関連科目
/Related course
通信工学特論,応用電磁気学特論
Advanced Communication Engineering, Advanced Applied Electromagnetics
備考
/Notes
この講義は日本語で行うが、配布資料、板書、口頭説明は英語を使用することがある。
The subject will be mainly taught in Japanese, however, reference materials, writing on blackboard, and oral presentation in English are provided briefly.
No. 回(日時)
/Time (date and time)
主題と位置付け(担当)
/Subjects and instructor's position
学習方法と内容
/Methods and contents
備考
/Notes
該当するデータはありません
Active learning 1-1
/主体的学修(予復習,反転授業,小テスト,振り返り 等)
小テスト
Active learning 1-2
/上記項目に係るALの度合い
50%超
Active learning 2-1
/対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等)
Active learning 2-2
/上記項目に係るALの度合い
該当なし
Active learning 3-1
/深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等)
Active learning 3-2
/上記項目に係るALの度合い
該当なし