授業情報/Course information

開講学期/Course Start 2017年度/2017 Academic Year  後期/Second 3rd Qt,4th Qt
開講曜限/Class period 火 /Tue  5 , 火 /Tue  6
授業区分/Regular or Intensive 週間授業/Weekly
対象学科/Department 公共システム工学コース/Course of System Engineering for Public Works
副専修科目/Minor Subjects
対象学年/Year 1年,2年(2年は副専修科目の場合)/1st year, 2nd year (2nd year students for Minor Subjects)
授業科目区分/Category 博士前期課程 大学院自専攻科目
必修・選択/Mandatory or Elective 選択/Elective
授業方法/Lecture or Seminar 講義/Lecture
授業科目名/Course Title 社会情報システム特論/Advanced Social Information Systems
単位数/Number of Credits 2.0
担当教員名/Lecturer 小川 祐紀雄/Yukio Ogawa
時間割コード/Registration Code MQ127
連絡先/Contact 小川 祐紀雄(Office: A307
Phone: 5891
E-mail: y-ogawa@mmm.muroran-it.ac.jp)
オフィスアワー/Office hours 小川 祐紀雄(火曜日15時〜17時(左記以外も可。事前に連絡をしてください。)
Tuesday 15:00 - 17:00 or by appointment)
更新日/Date of renewal 2017/09/21
授業のねらい
/Learning Objectives
情報システム・ネットワークは、組織内あるいは広く不特定多数への情報伝達の手段としてはもとより、交通・輸送システムや電気・ガス・水道システムなどの制御・管理情報などのライフライン情報を運ぶ手段となり、情報システム・ネットワーク自身がクリティカルシステムとしての性格を強めている。本講義では、自然災害、少子・高齢化、産業育成、グローバル化といった地域の抱える課題に対して、情報システム・ネットワークがどのように貢献していくかを考えるために必要となる今日的な事例について説明を行う。
Information systems and networks are used for sharing valuable information in organizations and with the general public, as well as tightly coupled with critical infrastructures such as transportation systems, and electricity, gas and water supply systems. Information systems and networks themselves are therefore important as critical infrastructures and need to contribute to solutions for local issues such as natural disaster, population decline, industrial development, and globalization. In this course, Information systems and networks are explained from such a critical infrastructure perspective with latest case studies.
到達度目標
/Outcomes Measured By:
本講義の到達度目標は、
(1) 情報システム・ネットワークの他の社会基盤システムとの関係における役割を理解する。
(2) 持続可能な社会の実現に向けた情報システム・ネットワークの課題に関する知識を得る。
The goals of this course are to
(1) Understand the role of information systems & networks among critical infrastructures.
(2) Obtain knowledge about the issues in information systems & networks for developing sustainable rural community.
授業計画
/Course Schedule
第 1回 はじめに: 情報システム・ネットワークの形
第 2回 情報ネットワークと他社会基盤との相互依存性
第 3回 金融システムを例とする情報システム・ネットワークの信頼性(1)
第 4回 金融システムを例とする情報システム・ネットワークの信頼性(2)
第 5回 交通システムの進化と情報システム・ネットワーク(1)
第 6回 交通システムの進化と情報システム・ネットワーク(2)
第 7回 ライフライン(電気・ガス・水道)と情報システム・ネットワーク(1)
第 8回 ライフライン(電気・ガス・水道)と情報システム・ネットワーク(2)
第 9回 地方自治体と情報システム(1)
第10回 地方自治体と情報システム(2)
第11回 農業と情報システム・ネットワーク(1)
第12回 農業と情報システム・ネットワーク(2)
第13回 自然災害と情報システム・ネットワーク(1)
第14回 自然災害と情報システム・ネットワーク(2)
第15回 おわりに:人口減社会に向けた情報システム・ネットワークの課題
総授業時間数:22.5時間

No. 1 Introduction: architecture of information systems & networks
No. 2 Interdependencies between information networks and other critical infrastructures
No. 3 Reliability of information systems & networks. Case study for a banking system 1
No. 4 Reliability of information systems & networks. Case study for a banking system 2
No. 5 Progress of transportation systems 1
No. 6 Progress of transportation systems 2
No. 7 Utility networks 1
No. 8 Utility networks 2
No. 9 Information systems & networks for local governments 1
No.10 Information systems & networks for local governments 2
No.11 Information systems & networks for agriculture 1
No.12 Information systems & networks for agriculture 2
No.13 Critical infrastructures for disaster response 1
No.14 Critical infrastructures for disaster response 2
No.15 Conclusion: issues of Information systems & networks for intelligent rural infrastructure
Total hours=22.5
教科書・参考書に関する備考 教科書なし。参考文献については、授業中に提示する。必要な都度、プリントを配布する。
No textbooks. References or presentation printouts are delivered in the classroom.
成績評価方法
/Grading Guidelines
テーマ(事例)ごとのレポート(50%)、授業における議論への貢献度(50%)で評価し、60点以上を合格とする。
The score of each student is evaluated by reports (50%), contribution to discussion in class (50%). A grade of more than or equal to 60 is accepted for a credit.
教員メッセージ
/Message from Lecturer
持続可能な人口減少社会の実現に向けて、情報システム・ネットワークの果たすべき役割について考え、書き下せるようになる事を重視する。
It is important to develop skills for considering and addressing issues like: how information systems & networks make contributions towards the progress of sustainable rural communities.  
学習・教育目標との対応
/Learning and Educational Policy
公共システム工学専攻
(1)分析・解決能力
(1)Ability to identify and analyze complex issues
備考
/Notes
授業は日本語を基本とする。一部、配布利用資料、板書、口頭説明に英語を用いる。
This course will be taught in Japanese, however, reference materials, writing on blackboard, and oral presentation in English are provided briefly.
No. 回(日時)
/Time (date and time)
主題と位置付け(担当)
/Subjects and instructor's position
学習方法と内容
/Methods and contents
備考
/Notes
該当するデータはありません
Active learning 1-1
/主体的学修(予復習,反転授業,小テスト,振り返り 等)
テーマ(事例)毎に復習レポートや小テストなどを課す。
A report and/or short test are assigned  to every themes (case studies) for reviewing class contents.
Active learning 1-2
/上記項目に係るALの度合い
15%~50%
Active learning 2-1
/対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等)
復習レポートや小テストに関連して、議論を実施し理解を深める。
The contents of the reports and/or short tests are discussed to deepen the understandings of the themes.
Active learning 2-2
/上記項目に係るALの度合い
15%~50%
Active learning 3-1
/深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等)
問題解決型学習に関しては予定されていないが、議論の過程で必要性を検討する。
Project-Based Learning is not be planned; this will be modified as needed in the discussions.
Active learning 3-2
/上記項目に係るALの度合い
該当なし