開講学期/Course Start | 2017年度/Academic Year 後期/Second 3rd Qt,4th Qt |
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開講曜限/Class period | 水 /Wed 7 , 水 /Wed 8 |
授業区分/Regular or Intensive | 週間授業 |
対象学科/Department | 環境創生工学系専攻公共システム工学コース |
対象学年/Year | 1年,2年 |
授業科目区分/Category | 博士前期課程 大学院自専攻科目 |
必修・選択/Mandatory or Elective | 選択 |
授業方法/Lecture or Seminar | 講義 |
授業科目名/Course Title | 論理的思考 |
単位数/Number of Credits | 2.0 |
担当教員名/Lecturer | 松本ますみ(学部) |
時間割コード/Registration Code | MQ123 |
連絡先/Contact | 松本ますみ(Q509 0143-46-5817, m-matsumoto@mmm.muroran-it.ac.jp) |
オフィスアワー/Office hours | 松本ますみ(オフィスアワー 火曜日5.6限) |
更新日/Date of renewal | 2017/09/21 |
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授業のねらい /Learning Objectives |
我々の日々の生活の中で、誤解とコミュニケーション不全がよく起こる。これは概念や同意事項が共有されていないことに基づく。論理的思考について考えるうえで、何が論理的思考でないのかを精察することから本講はじめたい。日々、当然と思われている諸事項を例に取りつつ、非合理的な問題について論議をする。それによって、公共管理計画に必要な思考とは何か、を考えていく。 Misunderstandings and miscommunication take place so often because of the lack of sharing the same concepts and agreements. Starting to understand what is logical thinking, we would like to scrutinize what is not logical thinking. Taking examples of many discourses taken for granted in general, we would like to argue the problems of irrational issues. Then, we will discuss what is needed for the public management and public planning. |
到達度目標 /Outcomes Measured By: |
非論理的なことを複数分析することによって、より論理的かつ自律的な思考ができるようにする。 By analyzing illogical matters and issues, students are expected to think logically and independently. |
授業計画 /Course Schedule |
総授業時間数(実時間):22.5時間 1. 言説とは何か――定義とその問題点 2.言説の再検討――ネット報道のあり方 3.言説の再検討――史料批判のあり方 4.言説の再検討――宣伝のあり方 5.「騙される」大衆――最近の報道から 6.「騙す」手口――過去の報道・歴史的検証から 7.国民統合論の再検討 8.「自己責任論」の再検討 9.○○に属していると考えるのはどういうことか? アイデンティティをめぐって 10.自由とは何か 批判的に考える 11.民主主義とは何か 批判的に考える 12.自己決定権とは何か 批判的に考える 13.市場経済は持続可能か 批判的に考える 14.北海道の脱植民地化は可能か 批判的に考える 15.まとめ Total hours=22.5 1. What are “discourses”?---- The definition and their problems 2.Rethinking discourses 1------Internet news and public opinion 3.Rethinking discourses 2-----Critical analysis on historical records 4.Rethinking discourses3------The methodologies of advertisement and propaganda 5.Why were people cheated?--- Critical thinking on the recent news reports 6.How did they cheat you?---- Critical thinking on the past news reports and historical facts 7.Rethinking nation-building and national integration 8.Rethinking the discourse of self-responsibility 9.How do you clarify and integrate your multiple identities? 10.What is freedom? ----a critical thinking 11.What is democracy?----a critical thinking 12.What is the right of self-determination?----a critical thinking 13.Is market economy sustainable?--- a critical thinking 14.Is decolonization of Hokkaido possible?----a critical thinking 15.Conclusion |
教科書 /Required Text |
ジョージ・オーウェル『1984年』ハヤカワepi文庫、2009年(ISBN:4151200533)
エーリッヒ・フロム『自由からの逃走』東京創元社、1965年(ISBN:4488006515) |
参考書等 /Required Materials |
田島奈都子『プロパガンダ・ポスターにみる日本の戦争』勉誠出版、2016(ISBN:4585270310)
清末愛砂・松本ますみ編『北海道で生きるということ』法律文化社、2016(ISBN:9784589038159) 辻田真佐憲『たのしいプロパガンダ』 イーストプレス、2015(ISBN:4781680089) |
教科書・参考書に関する備考 |
[参考書] 授業時間中に指示する。 I will introduce references in the class. [備 考] |
成績評価方法 /Grading Guidelines |
授業への貢献度(30%)、中間レポート(20%)、学期末レポート(50%)を鑑み、総合的に判断する。 I will grade students in accordance with the participation and the contribution to the class activities(30%), as well as mid-term paper(20%) and end-term paper(50%). |
履修上の注意 /Notices |
学生の自主性を尊重する授業である。積極的な議論を求める。 This class appreciates students' independent spirits and activities. It also requires active discussions. |
教員メッセージ /Message from Lecturer |
柔軟な思考をするために、多く本を読み、多く議論をしてほしい。 In order to think flexiably, students are required to read more books and have more discusstions. |
学習・教育目標との対応 /Learning and Educational Policy |
JABEE 1(1) 基準 (a)地球的支店から多面的に物事を考える能力 (b)技術者が社会に対して負っている責任に関する理解 |
No. | 回(日時) /Time (date and time) |
主題と位置付け(担当) /Subjects and instructor's position |
学習方法と内容 /Methods and contents |
備考 /Notes |
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該当するデータはありません |
Active learning 1-1 /主体的学修(予復習,反転授業,小テスト,振り返り 等) |
毎回、授業の終わりに、授業の内容を踏まえた応用の質問がある。ミニットペーパーで簡潔に答えることができるようにすること。 We require students to fill in a minute paper at each section. |
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Active learning 1-2 /上記項目に係るALの度合い |
15%~50% |
Active learning 2-1 /対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等) |
授業では数名でグループを組み、話し合いを行い、その結果を発表する。 A group-work style is introduced for the practice, and the outcome presentation is required. Each student is required to participate in the discussion. |
Active learning 2-2 /上記項目に係るALの度合い |
15%~50% |
Active learning 3-1 /深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等) |
高校まで学んだことを発展させて総合的な学習を行う。 Developing the study at high school level, we require students to deepen philosophical analysis. |
Active learning 3-2 /上記項目に係るALの度合い |
15%~50% |