開講学期/Course Start | 2017年度/Academic Year 後期/Second 第4クォーター/4th Quarter |
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開講曜限/Class period | 金 /Fri 1 , 金 /Fri 2 , 金 /Fri 3 , 金 /Fri 4 |
授業区分/Regular or Intensive | 週間授業 |
対象学科/Department | 環境創生工学系専攻 物質化学コース |
対象学年/Year | 1年,2年 |
授業科目区分/Category | 博士前期課程 大学院自専攻科目 |
必修・選択/Mandatory or Elective | 選択 |
授業方法/Lecture or Seminar | 講義 |
授業科目名/Course Title | 移動現象特論 |
単位数/Number of Credits | 2.0 |
担当教員名/Lecturer | 山中真也(応用理化学系学科応用化学コース) |
時間割コード/Registration Code | MQ106 |
連絡先/Contact |
山中真也(Tel: 46-5747 E-mail: syama(at)mmm.muroran-it.ac.jp) |
オフィスアワー/Office hours |
山中真也(月曜日 11:00-12:00 水曜日 13:00-14:00) |
更新日/Date of renewal | 2017/09/21 |
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授業のねらい /Learning Objectives |
環境保全プロセスや化学装置設計の最適化において、各種移動現象の把握と制御が必要となる。本授業では、学部で修得した移動現象の基礎知識の上に、より複雑な装置内移動現象に関する理解を深める。 Transport phenomena is essential for optimum designing of chemical plants and understanding green processes. On basic knowledge learning in undergraduate education, this course provides advanced details on three closely related topics: momentum transfer, heat transfer, and mass transfer because they simultaneously occur in industrial processes. The purpose of this course is to learn complex phenomena occurred during operations, and how to use mathematics. |
到達度目標 /Outcomes Measured By: |
1. 持続可能な社会構築に果たす移動現象の役割を理解する。 2. 広い範囲の化学工業プロセスで扱われる微粒子分散系について、粒子間相互作用とレオロジーについて理解する。 1. Understandings of the role of transport phenomena in building a sustainable world. 2. Understandings of interparticle forces and rheological behaviors associated with suspension stability for concentrated nanoparticles. |
授業計画 /Course Schedule |
第1回:全体の説明 第2回:環境化学工学と移動現象 第3回:移動現象を支配する基礎式(移動現象におけるアナロジー) 第4回:無次元数・次元解析 第5回:定常問題の解法 第6回:非定常問題の解法 第7回:相互作用1(静電相互作用) 第8回:相互作用2(ファンデルワールス力) 第9回:相互作用3(DLVO理論) 第10回:相互作用4(非水系) 第11回:レオロジー1(ニュートン流体と非ニュートン流体) 第12回:レオロジー2(粒子分散系) 第13回:レオロジー3(粘弾性) 第14回:最近のナノ粒子や移動現象に関する話題 第15回:まとめ No.1 Introduction of this course No. 2 What is transport phenomena and sustainable chemical engineering No. 3 The basic equations governing transport phenomena (analogies between transport phenomena) No. 4 Dimensionless number and dimensional analysis No. 5 For solving steady state problems No. 6 For solving unsteady state problems No. 7 Interparticle interaction 1 (Electrostatic interaction) No. 8 Interparticle interaction 2 (van der Waals attractive interaction) No. 9 Interparticle interaction 3 (the DLVO theory) No. 10 Interparticle interaction 4 (Nonaqueous system) No. 11 Rheology 1 (Newtonian/ Non-Newtonian fluid) No. 12 Rheology 2 (Suspension system) No. 13 Rheology 3 (Viscoelasticity) No. 14 Recent topics in nanoparticles and transport phenomena No. 15 Summary of this course |
参考書等 /Required Materials |
Transport phenomena R. Byron Bird, Warren E. Stewart, Edwin N. Lightfoot J. Wiley 2002(ISBN:0471410772)
Intermolecular and surface forces Jacob N. Israelachvili Academic Press 2011(ISBN:9780123751829) |
教科書・参考書に関する備考 |
[教科書] とくに設けない。資料を配布する。 No text book. The stuff for presentation is delivered in every class. |
成績評価方法 /Grading Guidelines |
レポートにより評価する. The score of each student is evaluated by report (100%). A grade of more than 60 is accepted for a credit. |
学習・教育目標との対応 /Learning and Educational Policy |
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備考 /Notes |
この授業は日本語と一部英語で行う。 This course will be taught in Japanese and partially in English. |
No. | 回(日時) /Time (date and time) |
主題と位置付け(担当) /Subjects and instructor's position |
学習方法と内容 /Methods and contents |
備考 /Notes |
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該当するデータはありません |
Active learning 1-1 /主体的学修(予復習,反転授業,小テスト,振り返り 等) |
複数回小テストを課すので、復習しておくこと。 Enough review is required for the multiple times-short test. |
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Active learning 1-2 /上記項目に係るALの度合い |
15%~50% |
Active learning 2-1 /対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等) |
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Active learning 2-2 /上記項目に係るALの度合い |
該当なし |
Active learning 3-1 /深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等) |
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Active learning 3-2 /上記項目に係るALの度合い |
該当なし |