開講学期/Course Start | 2017年度/Academic Year 後期/Second 第4クォーター/4th Quarter |
---|---|
開講曜限/Class period | 水 /Wed 1 , 水 /Wed 2 , 水 /Wed 3 , 水 /Wed 4 |
授業区分/Regular or Intensive | 週間授業/Weekly |
対象学科/Department | 環境創生工学系専攻/Division of Sustainable and Environmental Engineering |
対象学年/Year | 1年,2年 |
授業科目区分/Category | 博士前期課程 大学院自専攻科目 |
必修・選択/Mandatory or Elective | 選択/Elective |
授業方法/Lecture or Seminar | 講義 |
授業科目名/Course Title | 単位操作特論/Advanced Unit Operations |
単位数/Number of Credits | 2.0 |
担当教員名/Lecturer | 藤本敏行(応用理化学系学科応用化学コース)/Toshiyuki FUJIMOTO |
時間割コード/Registration Code | MQ105 |
連絡先/Contact |
藤本敏行(H304 5760 fjmt@mmm.muroran-it.ac.jp) |
オフィスアワー/Office hours |
藤本敏行(月・水曜日 11:55-12:45 応用理化学系学科のホームページまたは教員室前に掲示してあるオフィスアワーで確認してください。 その他の時間でも、講義内容の質問に限らず、気軽に教員室を訪ねてください。) |
更新日/Date of renewal | 2017/09/21 |
---|---|
授業のねらい /Learning Objectives |
粉体と、微細な固体粒子または液滴が空気や他のガス中に分散したエアロゾルの基礎を解説する。次に、流体中での粒子の運動や各種の物理的特性とそれに関連する粒子のサイズを理解し、粒子サイズの分布がどのように表されるかを理解する。分級、ろ過、分離のプロセスに関して、古典的な手法から、先進的な手法まで紹介する。 In this course, we will start with the fundamentals of particles and aerosols, which is a colloid of fine solid particles or liquid droplets in air or another gas. Then, we will seek to understand how particle size distributions are described, trying to understand their SIZE which is relative to the motion of particles in fluid and a couple of physical and chemical properties of particles and aerosols. Students will be introduced to the traditional and advanced processes such as classification, filtration and separation of particles and aerosols. |
到達度目標 /Outcomes Measured By: |
本コースを履修することで、次のことが可能となる。 1. 幅広い工業や自然現象に関連する粉体工学やエアロゾル科学を理解し、応用することができる。 2. 紛体やエアロゾル粒子の沈降速度を決定する粒子の流体中での運動を理解し、応用することができる。 3.粒子やエアロゾルのキャラクタライズに必要な分級法や分離法を理解し、正しく適用できる。 Upon completion of this course, the students should be able 1. To identify, understand, and apply the science of particle and aerosol technology in various processed across a wide range of industries and natural phenomenon. 2. To understand , and apply the particle motion in fluid to determine the settling velocity of particles and aerosols. 3. To understand and properly employ the classification and separation methods necessary to characterize the SIZE of particles and aerosols. |
授業計画 /Course Schedule |
講義は主に用意した資料を使用し板書形式を併用する。 総授業時間(実時間):22.5時間 第1 第2~3週 粒子径の定義 第4~6週 粒子径分布の表し方と計算方法 第7~9週 粒子(エアロゾル粒子を含む)の流体中での運動 第10~12週 粒子、エアロゾルの計測法 第13~15週 粒子のハンドリングや粒子を応用したプロセス No. 1 Introduction of this course Nos. 2-3 Particle SIZE Nos. 4-6 Particle size distribution Nos. 7-9 Motion of particles including aerosol particles in fluid Nos. 10-12 Measurement of particle and aerosol size Nos. 13-15 Handling of particle and aerosols |
成績評価方法 /Grading Guidelines |
|
履修上の注意 /Notices |
出席が授業実施回数の2/3に満たない場合は、評価を行わないので注意すること。 |
学習・教育目標との対応 /Learning and Educational Policy |
この科目の単位習得は、種々の課題に対して問題点を分析し最適な解決策を見出す能力の習得(分析・解決能力)に対応する。解のない問題発見、デザイン能力を構築する。 |
備考 /Notes |
この授業は日本語と一部英語で授業を行う This course will be taught in Japanese and partially in English |
No. | 回(日時) /Time (date and time) |
主題と位置付け(担当) /Subjects and instructor's position |
学習方法と内容 /Methods and contents |
備考 /Notes |
---|---|---|---|---|
該当するデータはありません |
Active learning 1-1 /主体的学修(予復習,反転授業,小テスト,振り返り 等) |
|
---|---|
Active learning 1-2 /上記項目に係るALの度合い |
該当なし |
Active learning 2-1 /対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等) |
機械的単位操作に関連して、数名のグループによって課題を行い、その結果をプレゼンテーションする機会を設ける。 Students have opportunities to present the results of teamworking. |
Active learning 2-2 /上記項目に係るALの度合い |
15%~50% |
Active learning 3-1 /深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等) |
|
Active learning 3-2 /上記項目に係るALの度合い |
該当なし |