授業情報/Course information

開講学期/Course Start 2017年度/Academic Year 後期/Second 第4クォーター/4th Quarter
開講曜限/Class period 月 /Mon  1 , 月 /Mon  2 , 月 /Mon  3 , 月 /Mon  4
授業区分/Regular or Intensive 週間授業
対象学科/Department 環境創生工学系専攻化学生物工学コース
対象学年/Year 1年,2年
授業科目区分/Category 博士前期課程 大学院自専攻科目
必修・選択/Mandatory or Elective 選択
授業方法/Lecture or Seminar 講義
授業科目名/Course Title 生物有機化学特論
単位数/Number of Credits 2.0
担当教員名/Lecturer 上井幸司(応用理化学系学科バイオシステムコース)
時間割コード/Registration Code MP109
連絡先/Contact 上井幸司(居室:H-212
Phone: 0143-46-5775
e-mail: uwai(アットマーク)mmm.muroran-it.ac.jp)
オフィスアワー/Office hours 上井幸司(月・水曜日 16:00~18:00
(その他の時間で在室のときはいつでも対応します)
)
更新日/Date of renewal 2017/09/21
授業のねらい
/Learning Objectives
生命現象はミクロな視点から見れば,すべて化学反応によって成り立っている。
生体成分の性質と反応,生化学反応の実際について有機化学的に理解する。

All of the biological functions are, in the microscopic sense, able to be explained on the basis of chemical reactions. This course presents the interface of biochemistry with organic chemistry by providing the structure, interactions, and reactions of organic compounds of biological significance at the molecular level.
到達度目標
/Outcomes Measured By:
1.炭水化物の構造と反応を理解する。
2.アミノ酸、ペプチド,タンパク質の構造と反応を理解する。
3.脂質の構造と反応を理解する。
4.核酸の構造と反応を理解する。
5.生化学反応について有機化学的に理解する。

1. Understanding of the structure and reaction of sugars
2. Understanding of the structure and reaction of amino acids, peptides, and proteins
3. Understanding of the structure and reaction of lipids
4. Understanding of the structure and reaction of nucleic acids
5. Understanding of the biochemical reactions in the point of view of organic chemistry
授業計画
/Course Schedule
1.イントロダクション、炭水化物 I
2.炭水化物 II
3.アミノ酸
4.ペプチドとタンパク質 I
5.ペプチドとタンパク質 II
6.演習
7.脂質
8.核酸
9.ヌクレオチドとDNA
10.演習
11.生化学反応の有機化学的理解 I
12.生化学反応の有機化学的理解 II
13.生化学反応の有機化学的理解 III
14.演習
15.演習

1. Introduction of this subject, Bioorganic chemistry and structure and reaction of sugars (1)
2. Structure and reaction of sugars (2)
3. Structure and reaction of amino acids
4. Structure and reaction of peptides, and proteins (1)
5. Structure and reaction of peptides, and proteins (2)
6. Exercise
7. Structure and reaction of lipids
8. Structure and reaction of nucleic acids
9. Structure and reaction of nucleotides and DNA
10. Exercise
11. Understanding of the biochemical reactions in the point of view of organic chemistry (1)
12. Understanding of the biochemical reactions in the point of view of organic chemistry (2)
13. Understanding of the biochemical reactions in the point of view of organic chemistry (3)
14. Exercise
15. Exercise
参考書等
/Required Materials
マクマリー「有機化学(上)」東京化学同人 (ISBN:9784807908097)
マクマリー「有機化学(中)」東京化学同人 (ISBN:9784807908103)
マクマリー「有機化学(下)」東京化学同人 (ISBN:9784807908110)
ヴォート生化学 上(ISBN:9784807908073)
ヴォート生化学 下(ISBN:9784807908080)
教科書・参考書に関する備考 [備 考]
講義内容をまとめたプリントを配布する。
The stuff for presentation is delivered in every class.
成績評価方法
/Grading Guidelines
試験の成績と演習で評価する。

The score of each student is evaluated by exercise, examination and reports. A grade of more than 60 is accepted for a credit.
履修上の注意
/Notices
特別な履修条件はないが、有機化学や生化学の基礎的な知識を必要とするので、必要に応じて復習すること。

I do not require special credential for the registration of this subject, but students will be asked the knowledge of organic- and bio-chemistry. Thus, students should review them as necessary.
教員メッセージ
/Message from Lecturer
大学院1年生の時期は、自分の所属する研究室以外の分野にも興味をもって、知識を広げて行くことが大事だと思います。

I think it is very important for students to learn wide range of knowledge out of their particular field.
学習・教育目標との対応
/Learning and Educational Policy
本科目は環境創生工学系専攻化学生物工学コースの「化学・生物工学および環境生物工学分野における問題解決能力を養う」に対応する。
備考
/Notes
This subject will be taught in Japanese and partially in English.
No. 回(日時)
/Time (date and time)
主題と位置付け(担当)
/Subjects and instructor's position
学習方法と内容
/Methods and contents
備考
/Notes
該当するデータはありません
Active learning 1-1
/主体的学修(予復習,反転授業,小テスト,振り返り 等)
授業時間の関係で基礎的な有機化学及び生化学の基礎的知識については詳細できないので自主的に教科書で身につけておくこと。
There is no time for giving the detailed explanation for the fundamental knowledge about organic and bio chemistry, and the self-motivating study with text for under graduates is strongly recommended.
Active learning 1-2
/上記項目に係るALの度合い
50%超
Active learning 2-1
/対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等)
Active learning 2-2
/上記項目に係るALの度合い
該当なし
Active learning 3-1
/深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等)
学部生で学んだことを基礎とした総合的学習を行う。
Based on the curriculum of undergraduate, the learning style is
comprehensive.
Active learning 3-2
/上記項目に係るALの度合い
50%超