開講学期/Course Start | 2016年度/Academic Year 後期/Second |
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開講曜限/Class period | 月/Mon 1 |
授業区分/Regular or Intensive | 週間授業 |
対象学科/Department | 機械工学コース |
対象学年/Year | 1年,2年 |
授業科目区分/Category | 博士前期課程 大学院自専攻科目 |
必修・選択/Mandatory or Elective | 選択 |
授業方法/Lecture or Seminar | 講義 |
授業科目名/Course Title | 熱工学特論 |
単位数/Number of Credits | 1.0 |
担当教員名/Lecturer | 河合秀樹(機械航空創造系学科機械システム工学コース),媚山政良(学部) |
時間割コード/Registration Code | MQ202 |
連絡先/Contact | |
オフィスアワー/Office hours |
更新日/Date of renewal | 2016/09/09 |
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授業のねらい /Learning Objectives |
我々の日常生活を支える上で熱エネルギーの利用は不可欠である。しかし、化石、核燃料は有限であり、近い将来、必要なエネルギーの全てを再生可能なエネルギー源により賄わなければならない時代が確実に来る。「熱」のない、暑く、寒い時代。そして、「動力」がなく、筋力に頼る時代の到来に、今、備えを整えておく。 It is essential to use thermal energy in supporting the day-to-day life. However, fossil, nuclear fuel is finite. In the near future, it must be financed all the necessary energy by renewable energy sources. No "heat", that is hot, cold world. And, there will be no "power", in this world we have to use the muscle only. Now, we keep trimmed preparedness. |
到達度目標 /Outcomes Measured By: |
我々の住む”寒冷地”固有の再生可能なエネルギーを体系的に捉え、関連する技術、情報、知識の整理を行うとともに、社会とともに歩む研究の方向を模索する。なお、この全体を「寒地熱工学」と呼び、関連する分野の勉強とその応用演習も行い、寒冷地エンジニアの素養を高める。 Systematically recognize the unique renewable energy in cold climates region where we live in. And we shall organize the knowledge relating the technology, information of them. We seek the direction of research in partnership with society. Incidentally, we also study and its application exercises in the relevant art and we raise the sophistication of cold climates engineers. |
授業計画 /Course Schedule |
1)雪の利用とその技術->利雪の鳥瞰と雪資源 2)同上-------->雪冷房システム 3)同上-------->雪山と雪産業 4)貯雪庫の熱設計--->伝熱と日射温度 5)同上-------->貯雪庫の熱設計 6)寒地熱工学応用例-->雪と冷凍サイクルとの共存、凍土造成など 1) Use of the snow and its technology → Bird's-eye view and snow resources of the use of the snow. 2) Ditto → Snow cooling system 3) Ditto → Snowy Mountains and snow industry 4) Thermal design of snow storage → Heat transfer and temperature of solar radiation 5) Ditto →Thermal design of snow storage 6) Application of the cold region thermal engineering → Coexistence with the snow and the refrigerating cycle, and frozen soil reclamation, etc. |
成績評価方法 /Grading Guidelines |
開講時間の2/3以上出席した者のみを評価の対象とする。評価は、定期試験の点数(100点満点)で60点以上の成績の場合に合格とする。 Only the more than two-thirds attendance of the person that offered time I will be subject to evaluation. Evaluation shall be passed in the case of a performance of more than 60 points in test scores (100 points). |
履修上の注意 /Notices |
特になし。 Nothing. |
教員メッセージ /Message from Lecturer |
工学と社会の接点を見出して戴けると幸い。 Fortunately it if you could have found a contact of engineering and society. |
学習・教育目標との対応 /Learning and Educational Policy |
学科の学習・教育目標との対応:(A)-3「物理などの自然科学に関する知識とそれらの応用能力」、(A)-4「機械システム工学に関する知識とそれらを問題解決に応用できる能力」 JABEEの学習・教育目標との関連:(d)「該当する分野の専門技術に関する知識とそれらを問題解決に応用できる能力」 Correspondence between the learning and educational objectives of the Department: (A)-3 "Knowledge of the natural sciences, such as physics and their application ability", (A)-4 "Knowledge of mechanical systems engineering, and capabilities that can be applied to solve those problems." The context of learning and educational objectives of JABEE: (d)"Ability to appropriate the field of on specialized technical knowledge and they can be applied to solve the problem." |
関連科目 /Related course |
熱力学特論 Advance Course of Thermal Engineering |
No. | 回(日時) /Time (date and time) |
主題と位置付け(担当) /Subjects and instructor's position |
学習方法と内容 /Methods and contents |
備考 /Notes |
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該当するデータはありません |