授業情報/Course information

開講学期/Course Start 2016年度/Academic Year  後期/Second
開講曜限/Class period 火/Tue 5, 6
授業区分/Regular or Intensive 週間授業
対象学科/Department 環境創生
対象学年/Year 1年
授業科目区分/Category 博士前期課程 大学院副専修科目
必修・選択/Mandatory or Elective 選択
授業方法/Lecture or Seminar 講義
授業科目名/Course Title 社会情報システム特論/Advanced Social Information System
単位数/Number of Credits 2.0
担当教員名/Lecturer 小川 祐紀雄
時間割コード/Registration Code MQ127
連絡先/Contact 小川 祐紀雄(Office: A307, Tel: 5891, E-mail: y-ogawa@mmm)
オフィスアワー/Office hours 小川 祐紀雄(火曜日15時〜17時(左記以外も可。事前に連絡をしてください。))
更新日/Date of renewal 2016/08/22
授業のねらい
/Learning Objectives
情報システム・ネットワークは、組織内あるいは広く不特定多数への情報伝達の手段としてはもとより、交通・輸送システムや電気・ガス・水道システムなどの制御・管理情報などのライフライン情報を運ぶ手段となり、情報システム・ネットワーク自身がクリティカルシステムとしての性格を強めている。本講義では、自然災害、少子・高齢化、産業育成、グローバル化といった地域の抱える課題に対して、情報システム・ネットワークがどのように貢献していくかを考える過程で必要となる基礎的事項・事例について説明を行う。
Information systems and networks are used for sharing valuable information in organizations and with the general public as well as tightly coupled with critical infrastructures, e.g., transportation, electricity, gas, water, etc. They themselves can therefore be important as critical infrastructures and need to contribute to solutions for local issues such as natural disaster, population decline, industrial development, and globalization. In this course, Information systems and networks are explained from a critical infrastructure perspective with case studies.
到達度目標
/Outcomes Measured By:
(1) 情報システム・ネットワークの他の社会基盤システムとの関係における役割を理解する。
(2) 持続可能な社会の実現に向けた向けた情報システム・ネットワークの課題を探求できる。
(1) Understandings of the role of information systems & networks among critical infrastructures.
(2) Considerings of the issues in information systems & networks for contributing to sustainable local society.
授業計画
/Course Schedule
第 1回 はじめに
第 2回 情報ネットワークと他社会基盤との相互依存性
第 3回 金融システムを例とする情報システム・ネットワークの信頼性(1)
第 4回 金融システムを例とする情報システム・ネットワークの信頼性(2)
第 5回 交通システムの進化と情報システム・ネットワーク(1)
第 6回 交通システムの進化と情報システム・ネットワーク(2)
第 7回 ライフライン(電気・ガス・水道)と情報システム・ネットワーク(1)
第 8回 ライフライン(電気・ガス・水道)と情報システム・ネットワーク(2)
第 9回 自然災害と情報システム・ネットワーク(1)
第10回 自然災害と情報システム・ネットワーク(2)
第11回 地方自治体と情報システム(1)
第12回 地方自治体と情報システム(2)
第13回 人口減社会に向けた情報システム・ネットワークの役割
第14回 学生による発表(1)
第15回 学生による発表(2)
総授業時間数:22.5時間

No. 1 Introduction
No. 2 Interdependencies between information networks and other critical infrastructures
No. 3 Reliability of information systems & networks. Case study for a banking system 1
No. 4 Reliability of information systems & networks. Case study for a banking system 2
No. 5 Progress of transportation systems 1
No. 6 Progress of transportation systems 2
No. 7 Utility networks 1
No. 8 Utility networks 2
No. 9 Critical infrastructures for disaster response 1
No.10 Critical infrastructures for disaster response 2
No.11 Information systems & networks for local governments 1
No.12 Information systems & networks for local governments 1
No.13 Information systems & networks for population decline in rural areas
No.14 Presentation and Discussion 1
No.15 Presentation and Discussion 2
Total hours=22.5
教科書・参考書に関する備考 [教科書]

[参考書]

[備 考]
参考文献については、授業中に提示する。必要な都度、プリントを配布する。
References or presentation printouts are delivered in the classroom.
成績評価方法
/Grading Guidelines
テーマごとのレポート50%、授業における議論への参加度50%で評価し、60点以上を合格とする。
The score of each student is evaluated by reports 50%, participation in discussion 50%. A grade of more than 60 is accepted for a credit.
教員メッセージ
/Message from Lecturer
社会の未解決の問題に対し、情報システムの単なる技術的な課題にとどまらず、果たすべき役割について考え、自らの言葉で書き下せるようになる事を重視する。

It is important to develop the skills to consider and address not only the technical problems but also issues like: how information systems make contributions towards the progress of the regional societies.  
学習・教育目標との対応
/Learning and Educational Policy
公共システム工学専攻
(1)分析・解決能力
(1)Ability to identify and analyze complex issues
備考
/Notes
授業は日本語を基本とする。一部、配布利用資料、板書、口頭説明に英語を用いる。
Japanese language is mainly used for this lecture, however, reference materials, writing on blackboard, and oral presentation in English are provided briefly.
No. 回(日時)
/Time (date and time)
主題と位置付け(担当)
/Subjects and instructor's position
学習方法と内容
/Methods and contents
備考
/Notes
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