開講学期 Course Start |
2015年度 前期 |
授業区分 Regular or Intensive |
週間授業 |
対象学科 Department |
全学科共通 |
対象学年 Year |
1 |
必修・選択 Mandatory or Elective |
選択 |
授業方法 Lecture or Seminar |
講義 |
授業科目名 Course Title |
国際関係論特論 |
単位数 Number of Credits |
2 |
担当教員 Lecturer |
天野 尚樹 |
教員室番号 Office |
Q301(Q棟3F非常勤講師室) |
連絡先(Tel) Telephone |
0143-46-5881(窓口教員:山路) |
連絡先(E-mail) |
amnk775@aol.com |
オフィスアワー Office Hour |
授業の前後 Before and after every class. |
授業のねらい Learning Objectives |
この講義の目的は、グローバリゼーションを歴史的な視点から考えることにある。グローバリゼーションは、決して最近はじまったものではない。16世紀のスペイン・ポルトガルによるラテンアメリカへの進出に起源をもち、19世紀に、イギリスをはじめとするヨーロッパ諸国がアジア・アフリカへ進出したことで大きく展開した歴史の流れのなかにある。この講義で学ぶことによって、グローバリゼーションを基調とする現代世界への理解が増し、さらに、未来への展望を得ることができるだろう。 This class aims to view globalization from a historical point of view. The process of globalization began in the 16th century, when Spain and Portugal advanced to Latin America. Other European countries, especially Great Britain, extended their influence on Asian and African countries in the 19th century. The current globalization is regarded as the extension of this historical process. If you study the process, you will understand the world more deeply and get a better perspective on the future. |
到達度目標 Outcomes Measured By: |
現代世界を歴史的にとらえる視点を身につけ、いまの見方を、そして自分を変える。 You can learn to view the present world from a historical point of view. This will change your attitude toward the world and you yourself. |
授業計画 Course Schedule |
第1回 世界システムという考え方 第2回 アジアにあこがれたヨーロッパ人 第3回 キリスト教徒と香料を求めて 第4回 スペイン帝国の成立と世界システムの確立 第5回 「17世紀の危機」 第6回 環大西洋経済圏の成立 第7回 ヨーロッパの生活革命 第8回 砂糖王とタバコ貴族 第9回 奴隷貿易の展開 第10回 だれがアメリカをつくったのか 第11回 「二重革命」の時代 第12回 奴隷解放と産業革命 第13回 ポテト飢饉と「移民の世紀」 第14回 パクス・ブリタニカの表裏 第15回 アジアの時代か?:近代世界システムのゆくえ No.1 What is Modern World System? No. 2 European Respect for Asia No. 3 European Need for Other Christians and Spices No. 4 Establishment of the Spanish Empire and the Modern World System No. 5 The Crisis in the 17th Century No. 6 Establishment of the Atlantic World-Economy No. 7 Lifestyle Revolution in Europe No. 8 Sugar Kings and Tobacco Nobles No.9 History of Slave Trade No.10 Who formed the U.S.? No. 11 The Era of “Double Revolutions” No. 12 The Freeing of Slaves and the Industrial Revolution No. 13 The Potato Famine and the Era of Emigrants No. 14 The True Picture of Pax Britanica No. 15 The Future of the Modern World System and Asia |
教科書 Required Text |
講義時にプリントを配布する No text books. The materials for presentation will be distributed in each class. |
参考書 Required Materials |
講義時に紹介する Materials and reference books will be distributed in the class. |
教科書・参考書に関する備考 | |
成績評価方法 Grading Guidelines |
最終講義時に提出してもらうレポート(2000字)で評価する。 The score of each student will be evaluated by a final report (100 %) submitted at the final class. |
履修上の注意 Please Note |
不合格者は再履修となる。 |
教員メッセージ Message from Lecturer |
この授業を受けるにあたって、みなさんにとってのいちばんのネックは、高校時代の世界史のつまらなさの記憶、もしくは、記憶そのものの喪失かもしれません。歴史研究に携わる者として、その責任をとります。予備知識は不要です。いまはどんな時代かという問題意識、過去と現在を往復する想像力、そして好奇心。それだけ持って授業に臨んでください。 You may regard a history class as boring. You may have poor knowledge of history. Don’t worry. I’ll show you how interesting history is. All you have to do is to try to comprehend our world with curiosity and imagination. |
学習・教育目標との対応 Learning and Educational Policy |
JABEE基準1(1)の(a):地球的視点から多面的に物事を考える能力とその素養、に対応 JABEE Standard 1 (1)-(a):the ability to think about matters from various positions and a global perspective |
関連科目 Associated Courses |
異文化交流MA、異文化交流MB Intercultural Exchange Study MA, Intercultural Exchange Study MB |
備考 Remarks |
This subject will be taught in Japanese. |