開講学期 Course Start |
2015年度 前期 |
授業区分 Regular or Intensive |
週間授業 |
対象学科 Department |
環境創生 |
対象学年 Year |
1 |
必修・選択 Mandatory or Elective |
選択 |
授業方法 Lecture or Seminar |
講義 |
授業科目名 Course Title |
環境建築構造設計学 |
単位数 Number of Credits |
2 |
担当教員 Lecturer |
溝口光男 Mitsuo Mizoguchi |
教員室番号 Office |
D325 |
連絡先(Tel) Telephone |
0143-46-5205 |
連絡先(E-mail) |
mitsuo@mmm.muroran-it.ac.jp |
オフィスアワー Office Hour |
月曜日12:00〜12:30,木曜日12:00〜12:30 Monday 12:00-12:30, Thursday 12:00-12:30 |
授業のねらい Learning Objectives |
鉄筋コンクリート造建物の構造設計に関して,終局強度型耐震設計法の基礎となる部材の弾塑性挙動及び各種の終局強度設計式を修得するとともに,構造設計の役割の重要性を理解することを目的とする。 The contents on the structure design of the reinforced concrete building are presented in this lecture. The aim of this lecture is to learn the elastic-plastic behavior of member based on ultimate strength design method, and the various equations of ultimate strengths. In addition, to understand the importance of the structure design is included. |
到達度目標 Outcomes Measured By: |
1.鉄筋コンクリート部材の弾塑性挙動を理解し,各種部材の終局強度を計算することができる。(計算力) 2.鉄筋コンクリート建物の地震被害とその発生原因の対応を整理でき,構造設計上の問題点や課題について理解できる。(調査・分析力) 3.鉄筋コンクリート建物の構造設計上の問題について対策を考え,人に文書・図面で伝えることができる。(解決力) 1. We understand the elastic-plastic behavior of reinforced concrete members, and we can calculate the ultimate strength of various members. 2. We arrange the correspondence between the earthquake damage of reinforced concrete building and the cause of that outbreak, and we can understand problems and issues on the structural design. 3. We think about countermeasures on the structural design of reinforced concrete building, and we can report them using documents and drawings. |
授業計画 Course Schedule |
総授業時間(実時間) 22.5時間 1週目 シラバスの説明 2週目 鉄筋コンクリート梁の弾塑性曲げ解析法 3週目 鉄筋コンクリート柱の弾塑性曲げ解析法 4週目 梁の曲げ終局強度式の誘導 5週目 柱の曲げ終局強度式の誘導 6週目 はり・柱の曲げ終局強度と変形性状 7週目 腰壁・たれ壁・そで壁付き部材の弾塑性挙動 8週目 連層耐震壁 9週目 RC部材のせん断終局強度式 10週目 鉄筋コンクリート有孔ばりのせん断強度とじん性 11週目 鉄筋コンクリート柱・はり接合部に関する研究の動向 12週目 鉄筋コンクリート造建物の耐震性能評価 13週目 建築と社会,建築における構造の役割,構造設計の目指すもの 14週目 構造設計者の職能,法律と構造設計者の役割 15週目 構造設計と生産体制,構造設計の国際化 No.1 Explanation of syllabus No.2 Elastic-plastic bending analysis of reinforced concrete beam No.3 Elastic-plastic bending analysis of reinforced concrete column No.4 Derivation of ultimate strength equation of beam No.5 Derivation of ultimate strength equation of column No.6 Bending ultimate strength and deformation of beam and column No.7 Elastic-plastic behavior of members with spandrel walls, hanging walls or wing walls No.8 The multi-story shear wall No.9 Ultimate strength equation of reinforced concrete members No.10 Shear strength and toughness of perforated reinforced concrete beam No.11 Trend of research on reinforced concrete column-beam joint section No.12 Performance evaluation of earthquake resistant reinforced concrete building No.13 Architecture and society, role of structural engineering for building, aim to structural design No.14 Profession of structural engineers, role of low and structural engineers No.15 Structural design and production system, globalization of structural design |
教科書 Required Text |
教科書としてプリントを配付する。 The staff distributes the handouts as textbook. |
参考書 Required Materials |
「鉄筋コンクリート構造計算規準・同解説」日本建築学会 「鉄筋コンクリート造建物の靭性保証型耐震設計指針・同解説」日本建築学会 「鉄筋コンクリート造建物の耐震性能評価指針(案)・同解説」日本建築学会 「建築の構造設計 そのあるべき姿」日本建築学会 AIJ Standard for Structural Calculation of Reinforced Concrete Structures revised 2010, 2010, Architectural Institute of Japan Design Guidelines for Earthquake Resistant Reinforced Concrete Buildings Based on Inelastic Displacement Concept, 1997, Architectural Institute of Japan Guidelines for Performance Evaluation of Earthquake Resistant Reinforced Concrete Buildings (Draft), 2004, Architectural Institute of Japan Mission, Goals and Social Responsibility of Structural Engineers, 2010, Architectural Institute of Japan |
教科書・参考書に関する備考 | |
成績評価方法 Grading Guidelines |
100点満点で,レポート60点(小レポート20点と最終レポート40点),授業に対する積極性40点(発表・質疑30点とグループ討論10点)で評価し,60点以上を合格とする。 The score of each student is evaluated by reports (60%) and attitude towards class (40%). A grade of more than 60 is accepted for a credit. |
履修上の注意 Please Note |
・計算力、調査・分析力,解決力などの向上を目指して、適宜レポートの提出を求めます。 ・1〜12週の各授業は,毎回各自が割り当てられた担当テーマの発表者として,発表者以外は質問者として参加する形式で行います。活発な質疑応答が行われるように,自主的な学習を期待します。 ・13〜15週の各授業は各テーマに関してグループ討論を行います。 ・授業の変更や緊急時の連絡は授業中または掲示板で通知をする。 Some reports are demanded. Each class of 1-12 weeks is carried out in a seminar form. In each class of 13-15 weeks, rap sessions about a few topics are performed. |
教員メッセージ Message from Lecturer |
図書館等を利用し,積極的に調べる習慣を身に付けて下さい。 Let’s form habits of researching positively. |
学習・教育目標との対応 Learning and Educational Policy |
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関連科目 Associated Courses |
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備考 Remarks |
この授業は日本語で授業を行う。 This subject will be taught in Japanese. |