開講学期
Course Start
2014年度 後期
授業区分
Regular or Intensive
週間授業
対象学科
Department
環境創生工学系専攻
対象学年
Year
1
必修・選択
Mandatory or Elective
選択
授業方法
Lecture or Seminar
講義
授業科目名
Course Title
自治体経営論T
授業科目名(英語)
Course Title
[授業科目名(英語)]
単位数
Number of Credits
2
担当教員
Lecturer
高井俊次 Toshitsugu TAKAI
教員室番号
Office
Career Support Center
連絡先(Tel)
Telephone
5132
連絡先(E-mail)
E-mail
t-takai(at)mmm.muroran-it.ac.jp
オフィスアワー
Office Hour
毎週金曜日5-6時限。
他の時間帯も随時可、事前にアポイントを取って下さい。

Friday 14:35-16:05
E-mail if you need any meeting besides usual office hour
授業のねらい
Learning Objectives
自治体経営の新しい概念を学び、管理者に求められる組織運営能力と戦略思考を強化する。

現在、日本の自治体は大きな変革の必要に迫られている。その直接的な理由は、政府や多くの自治体が直面する財政状況の悪化にある。しかし、背景には、産業構造の転換、少子高齢化の進展などの社会構造上の変動に伴う自治体の役割自体の変化が位置している。言うまでもなく、今日の自治体変革の課題は、減量経営
のみにあるのではなく、「公」という概念が問い直されている中で、最小のコストで最大の効果をあげることにある。本講義では、それらの背景を探りつつ、模索の続く新たな行政手法(ネットワーク・ガバンメント、市民参加型行政、NPM、ニュー・パブリック・マネジメント)の動向を取り上げ、21世紀の自治体経営のあり方について考える。

Starting with identifying such circumstances of Today's Public Administration, we will quickly look back development and cover basic concepts of Management Science as well as its modern theories to look for strengthening its managers ability on organizational development and strategic way of thinking to realize efficient government. We will also pick up recent movement of New Public Management, and new role and practice of 21st centry Public Administration is investigated.
到達度目標
Outcomes Measured By:
1.現代の自治体の置かれた環境について、産業構造の変換を主軸に、社会状況の変化と併せて理解する。
2.民間企業の経営手法に学び、自治体への応用可能性について、認識を深める。
3.自治体のマネジメント・システム確立へ向けた課題について認識を深める。

1. To understand those circumstances of Today's Public Administration on strucural changes of industries and socio-cultural situation.
2. To develop any management technologies for Public Administration by learning from the experiences of private agencies
3. To identify, and search for solution of, problems, if any, in establishing Management Systems for Public Administration
授業計画
Course Schedule
 全体を3期に分け、現代の自治体の置かれた環境分析、民間企業に学ぶ経営手法と自治体への応用可能性、自治体経営の諸課題について検討する。

第1期 産業構造の転換と<官−民>軸から<公−私>軸への変化
 第1/2回 産業構造の転換と「失われた20年」
 第3回  産業組織論の新たな展開と社会的な資金の流れの変化
 第4回  競争力とは何か、競争力の基盤としての地域

第2期 民間企業に学ぶ経営手法と自治体への応用可能性
 第5回  NPMの概要
 第6回  何故、自治体に戦略が必要か?
 第7回  戦略と組織の相互浸透:自治体の組織変革へ向けて
 第8回  ネットワーク・ガバンメント、市民参加型行政の展開
 第9/10回  自治体の経営戦略(事例研究)

第3期 自治体経営の諸課題
 第11回 契約理論の新展開と外部委託の諸問題
 第12回 政策評価制度の導入
 第13回 人事評価手法と公務員の新キャリア・システムの可能性
 第14回 マニフェストと自治体広報
 第15回 戦略の浸透、組織風土改革と自治体におけるマネジメント・システムの確立
 第16回 レポート作成のためのアドバイス、全体レビュー及び質疑

なお、総授業時間(実時間)は、90分授業×16回=24時間である。


Through three phases we will study the circumstaces of Today's Public Administration, management technologies that might be transferred from Private Agencies, and any problems in establishing Management Systems for Public Administration.

Phase 1 Structural Chanages in Industry and rethinking public-private relation
1st & 2nd Week Structural Chanages in Industry and the Lost two decades
3rd Week Recent Development in Industrial Organization Theory and Rethinking Social Flow of Money
4th Week Competitive power and its regional background

Phase 2 Developing any management technologies for Public Administration by learning from the experiences of private agencies
5th Week What is NPM?
6th Week Why do govenments need strategies?
7th Week Strategy and Organizational Reform for Public Administration
8th Week Network Government and the citizens' participation
9th & 10th Weeks Case studies in Strategic Management in Public Administration

Phase 3
11th Week Development in Contract Theory and problems of outsoucing in Public Administration
12th Week Policy Review
13th Week HRD and new career programs for public officials
14th Week Manifesto and Public Relations in Public Administration
15th Week Strategy Implementation and Organizational Development, Problems in establishing management system in Public Management
16th Week Review and Hints for term paper

Total class is 90min×16Weeks=24Hours.
教科書
Required Text
必要な資料をプリント配布する.

No text book. The stuff for presentation is delivered in classes when necessary.

参考書
Required Materials
折りに触れ参考文献を指示する。

Suggested when necessary 
教科書・参考書に関する備考
成績評価方法
Grading Guidelines
期末レポート(70%)、平常授業における授業参加状況(30%)。100点満点中、60点以上を合格とする。
授業参加状況とは、講義への質疑、話題提供の着眼点、準備状況、議論への参加具合等を評価する。


The score of each student is evaluated by a term paper (70%) and classroom participation (30%). Classroom participation stands for current topic presentat
履修上の注意
Please Note
単位取得には、3分の2以上の出席を要する。
再試験、再レポート等は行わない。不合格者は、再履修となる。

Required to attend at least more tha two thirds of all classes.
Will not accept any re-writing term paper(or make-up paper).
教員メッセージ
Message from Lecturer
現在、自治体に様々な課題を提起している諸変化は、かつてのように経済的な文脈に位置するというよりも、文化、価値観など人間に関する幅広い文脈に関連すると言ってよい。こうした課題に対応するため、社会学、経済学のみならず、文化人類学、認識論など幅広い関心を持ち、人間行動への想像力を働かせて授業に臨んでほしい。授業中・後の積極的な質問や教員室へおいで頂いての議論をおおいに歓迎する。

It is important to understand that those problems with which Today's Public Administration is faced are arising in more socio-cultural context than econimic one. Your wider and further interest in not only in Economics and Sociology but also Cultural Anthropology and Philosophy is expected. Your active participation in classroom discussion is strongly requested.


学習・教育目標との対応
Learning and Educational
Policy
本専攻の学習・教育目標の中で、マネージメント能力、公共政策の立案能力の育成に対応する

Among those objectives of Division of System Engineering for Public Works, this class pursues to develop management ability and policy planning capability required in Public Administration
関連科目
Associated Courses
備考
Remarks