開講学期 Course Start |
2014年度 後期 |
授業区分 Regular or Intensive |
週間授業 |
対象学科 Department |
環境創生工学系専攻 |
対象学年 Year |
1 |
必修・選択 Mandatory or Elective |
選択 |
授業方法 Lecture or Seminar |
講義 |
授業科目名 Course Title |
論理的思考 |
授業科目名(英語) Course Title |
[授業科目名(英語)] |
単位数 Number of Credits |
2 |
担当教員 Lecturer |
松本ますみ Masumi Matsumono |
教員室番号 Office |
Q509 |
連絡先(Tel) Telephone |
0143-46-5817 |
連絡先(E-mail) |
|
オフィスアワー Office Hour |
火曜日15:00〜16:00 Tuesday 3pm to 4 pm |
授業のねらい Learning Objectives |
我々の日々の生活の中で、誤解とコミュニケーション不全がよく起こる。これは概念や同意事項が共有されていないことに基づく。論理的思考について考えるうえで、何が論理的思考でないのかを精察することから本講はじめたい。日々、当然と思われている諸事項を例に取りつつ、非合理的な問題について論議をする。それによって、公共管理計画に必要な思考とは何か、を考えていく。 Misunderstandings and miscommunication take place so often because of the lack of sharing the same concepts and agreements. Starting to understand what is logical thinking, we would like to scrutinize what is not logical thinking. Taking examples of many discourses taken for granted in general, we would like to argue the problems of irrational issues. Then, we will discuss what is needed for the public management and public planning. |
到達度目標 Outcomes Measured By: |
非論理的なことを複数分析することによって、より論理的かつ自律的な思考ができるようにする。 By analyzing illogical matters and issues, students are expected to think logically and independently. |
授業計画 Course Schedule |
総授業時間数(実時間):22.5時間 1. 言説とは何か――定義とその問題点 2.言説の再検討――ネット報道のあり方 3.言説の再検討――史料批判のあり方 4.言説の再検討――宣伝のあり方 5.「騙される」大衆――最近の報道から 6.「騙す」手口――過去の報道・歴史的検証から 7.国民統合論の再検討 8.「自己責任論」の再検討 9.○○に属していると考えるのはどういうことか? アイデンティティをめぐって 10.自由とは何か 批判的に考える 11.民主主義とは何か 批判的に考える 12.自己決定権とは何か 批判的に考える 13.市場経済は持続可能か 批判的に考える 14.魂の脱植民地化は可能か 批判的に考える 15.まとめ Total hours=22.5 1. What are “discourses”?---- The definition and their problems 2.Rethinking discourses 1------Internet news and public opinion 3.Rethinking discourses 2-----Critical analysis on historical records 4.Rethinking discourses3------The methodologies of advertisement and propaganda 5.Why were people cheated?--- Critical thinking on the recent news reports 6.How did they cheat you?---- Critical thinking on the past news reports and historical facts 7.Rethinking nation-building and national integration 8.Rethinking the discourse of self-responsibility 9.How do you clarify and integrate your multiple identities? 10.What is freedom? ----a critical thinking 11.What is democracy?----a critical thinking 12.What is the right of self-determination?----a critical thinking 13.Is market economy sustainable?--- a critical thinking 14.Is decolonization of your mind possible?----a critical thinking 15.Conclusion |
教科書 Required Text |
なし None |
参考書 Required Materials |
授業時間中に指示する。 I will introduce references in the class. |
教科書・参考書に関する備考 | |
成績評価方法 Grading Guidelines |
授業への貢献度、中間レポート、学期末レポートを鑑み、総合的に判断する。 I will grade students in accordance with the participation and the contribution to the class activities, as well as mid-term paper and end-term paper. |
履修上の注意 Please Note |
|
教員メッセージ Message from Lecturer |
|
学習・教育目標との対応 Learning and Educational Policy |
|
関連科目 Associated Courses |
|
備考 Remarks |